ad-test-0
ad-test-2

Anul 2023 în publicitate: cu 25% din total, retailul conduce investițiile în publicitate online, OOH, radio și presă scrisă

Anul 2023 al industriei publicitare din România a fost marcat de evoluții semnificative în modul în care companiile își promovează produsele și serviciile către publicul larg. Biroul Român de Audit Transmedia (BRAT) a furnizat un raport, analizând investițiile în publicitate pentru mediile online, OOH, radio și presa scrisă, dar și introducând influencer marketingul în ecuație.
Conform datelor furnizate de BRAT, investițiile în publicitate în cele patru medii monitorizate au atins aproximativ 740 de milioane de euro în 2023, înregistrând o creștere de aproximativ 12% față de anul precedent. Acest avans semnificativ arată un interes continuu al companiilor în promovarea brandurilor lor și în obținerea de expunere pe diverse canale media.
Iată care sunt top 3 companii care au investit masiv în publicitate în 2023 pe piața românească, conform raportului elaborat de Biroul Român de Audit Transmedia (BRAT):
ONLINE
1. Superbet - 7,8 milioane de euro.
2. IQOS - 3,7 milioane de euro.
3. eFortuna.ro - 3,6 milioane de euro.
OOH (Out-of-Home)
1. Orange - 8,8 milioane de euro.
2. Kaufland - 4,7 milioane de euro.
3. McDonald's - 3,6 milioane de euro.
RADIO
1. Lidl - 19,6 milioane de euro.
2. Kaufland - 16,1 milioane de euro.
3. Carrefour - 15,8 milioane de euro.
PRESA SCRISĂ
1. Intredo - 4,2 milioane de euro.
2. Lidl - 3,9 milioane de euro.
3. Superbet - 1,8 milioane de euro.

În 2023, investițiile în publicitate au atins aproximativ 740 de milioane de euro, cu o creștere de aproximativ 12% față de anul anterior. Pentru mediul online, OOH și radio s-au înregistrat creșteri semnificative, cu un avans de 10%, respectiv 12% și 16% față de anul 2022. În schimb, investițiile în presa scrisă își continuă trendul descendent. Cel mai mare investitor în publicitate rămâne retailul, reprezentând aproximativ 25% din total și înregistrând o creștere de aproximativ 18% față de 2022. Cele mai importante creșteri ale nivelului investițiilor au fost observate în cazul clienților din zona de magazine și comenzi online (+43%), sănătate și domeniul farmaceutic (+28%), precum și în sectorul non-comercial (campanii de informare derulate de diverse agenții guvernamentale +25%).
O altă noutate a anului 2023 a fost introducerea influencer marketingului în raportul BRAT. Astfel, începând cu ianuarie 2023, au fost monitorizate peste 94.000 de postări comerciale, iar influencerii au devenit un canal important pentru promovarea brandurilor, cu peste 80% dintre postările comerciale realizate pe Instagram și 11% pe TikTok. Un număr ide 5.307 de clienți au comunicat prin intermediul marketingului prin influenceri, iar 80% dintre aceștia au alocat bugete exclusiv în această formă de promovare, fără a investi și în alte medii monitorizate.

Sursa foto Shutterstock

About Author

ad-test-3