Studiu: Peste 40% din stocul de retail modern din afara Bucureștiului este concentrat în șase orașe

BUCUREȘTI (MEDIAFAX) - Stocul de retail modern din afara Bucureștiului era, la finalul anului 2016, de 2.3 milioane de metri pătrați, reprezentând aproximativ 65% din totalul existent în Romania, potrivit studiului DTZ România Retail Regional Cities, care oferă informații despre proprietățile de retail din România.

Primele șase orașe din țară după numărul de locuitori, Cluj-Napoca, Timișoara, Iași, Constanța, Craiova și Brașov, considerate orașe primare, au un stoc de retail modern cumulat de 923.000 mp, reprezentând 40% din stocul total existent în afara Capitalei.

„Pe fondul unei creșteri generale a puterii de cumpărare, observăm că unii retaileri au început să își îndrepte atenția chiar și către orașe cu 30-40.000 de locuitori, care până de curând nu prezentau interes pentru aceștia. Dacă trendul pozitiv al economiei se păstrează, ne așteptăm ca în următorii trei - patru ani în fiecare oraș de peste 30.000 de locuitori să fie dezvoltată cel puțin o galerie comercială care să acopere nevoile primare de retail modern”, a declarat Bogdan Marcu, partener Retail Agency DTZ Echinocțiu.

Un total de 140.000 mp de spații de retail modern au fost livrate anul trecut, în afara Bucureștiului. Cel mai mare proiect livrat a fost Shopping City Timișoara, care a fost completat în primăvara anului trecut cu o suprafață de retail și entertainment de 41.000 mp, după ce în toamna anului 2015 fusese deschis magazinul Carrefour și galeria comercială adiacentă. Alte proiecte livrate anul trecut sunt Shopping City Piatra Neamț, Satu Mare Shopping Plaza, Mercur Craiova, galeria comercială dezvoltată de InterCora la Tulcea, precum și extensiile proiectelor Coresi Brașov și City Park Constanța.

Aproximativ 130.000 mp de spații moderne de retail sunt programate pentru livrare în 2017, cel mai mare proiect anunțat fiind Râmnicu Vâlcea Mall, un centru comercial dezvoltat de NEPI, care va avea o suprafață închiriabilă de 28.000 mp, potrivit datelor transmise de compania de retail.

Chiria headline pentru unități de 100 mp situate la parterul centrelor comerciale dominante din afara Bucureștiului este în medie între 22 și 27 de euro pe metrul pătrat pe lună. În orașe precum Cluj-Napoca, Timișoara, Iași sau Constanța, chiriile headline sunt cu 20%-30% mai ridicate. În orașele terțiare, chiriile prime pentru un spațiu cu caracteristici similare acestea variază între 15 - 20 de euro pe metrul pătrat pe lună.

Cu un total de 220.000 mp, Timișoara este cel mai bine dezvoltat oraș din afara Bucureștiului din punctul de vedere al spațiilor comerciale moderne, urmat de Constanța și Iași, cu 194.000 mp, respectiv 160.000 mp.

Orașele secundare, cu o populație cuprinsă între 150.000 și 250.000 de locuitori (Galați, Ploiești, Oradea, Brăila, Arad și Pitești), au un stoc total de 607.500 mp, reprezentând 27% din stocul total de retail modern din orașele regionale. Oradea și Pitești sunt singurele orașe secundare care înregistrează, la finalul lui 2016, un stoc de retail modern de peste 100.000 mp.

Aproximativ 33% din stocul total de retail modern existent în afara Bucureștiului, la final de 2016, se află în 15 orașe considerate terțiare (cu o populație cuprinsă între 60.000 și 150.000 de locuitori). Din punct de vedere al densității spațiilor moderne de retail la mia de locuitori, din cele 15 orașe terțiare, Suceava înregistrează cea mai ridicată valoare – 1.170 mp.

Spre deosebire de orașele primare și secundare, unde predominante sunt centrele comerciale (peste 60% din proiectele existente), în orașele terțiare cele mai răspândite sunt parcurile de retail.

În ceea ce privește indicele puterii de cumpărare, valori peste media României au fost înregistrate în 16 dintre cele 27 de orașe analizate.

Studiul DTZ România Retail Regional Cities, aflat la a treia ediție, oferă informații despre proprietățile moderne de retail din 27 de orașe din România, grupate în trei categorii (primare, secundare și terțiare), în funcție de numărul de locuitori.

DTZ a fuzionat cu Cushman & Wakefield în 2015, la nivel global. Noua companie operează sub brandul Cushman & Wakefield și gestionează peste patru milioane de metri pătrați la nivel global, în numele clienților instituționali, corporate și privați.

Anca Olteanu, anca.olteanu@mediafax.ro