ad-test-0
ad-test-2

Analiză. Stadiul lucrărilor de infrastructură în Moldova, o analiză realizată de Adrian Covăsnianu - Asociația “Moldova vrea autostrada”

Situația infrastructurii rutiere din Moldova este subiectul unei preocupări intense din partea comunității locale, dar și a autorităților centrale. În ultimii ani, presiunea și mobilizarea organizațiilor neguvernamentale care militează pentru dezvoltarea infrastructurii în regiune au fost catalizatori importanți în demararea și accelerarea unor proiecte majore. În acest context, analiza stadiului lucrărilor de infrastructură în Moldova, realizată de Adrian Covăsnianu, doctor în geografie, profesor asociat la Universitatea Alexandru Ioan Cuza din Iași și specialist în urbanism și mobilitate urbană, membru fondator al Asociației Moldova vrea autostradă, oferă o perspectivă detaliată asupra evoluției proiectelor și a dificultăților întâlnite în implementarea lor.

În data de 15 aprilie 2024, la Centrul Național de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR), a avut loc o nouă ședință de monitorizare a proiectelor de infrastructură rutieră din Moldova, reflectând un interes crescut și o implicare continuă în îmbunătățirea rețelei de transport din regiune.
Iată mai jos o analiză a lui Adrian Covăsnianu asupra eforturilor depuse și a provocărilor întâmpinate în calea construcției și modernizării infrastructurii rutiere din Moldova, ilustrând necesitatea unei abordări integrate și a unei colaborări eficiente între actorii implicați pentru a asigura progresul și prosperitatea durabilă a regiunii.

I. Autostrada A7/ DX Pașcani-Suceava-Siret (101 km)
Faza proiectului este la studiul de fezabilitate și proiect tehnic
a) Pașcani-Suceava
Recent, a fost aprobată Hotărârea de Guvern privind indicatorii tehnico-economici, creându-se premisele pentru lansarea licitației de proiectare și execuție. Finanțarea este asigurată din Programul de Transport 2021-2027, iar lucrările sunt estimate să dureze 30 de luni (6 luni - proiectare tehnică și 24 luni - execuție)

b) Suceava-Siret
Studiul de Fezabilitate a primit observații din partea CNAIR, iar procedura de mediu a fost finalizată, obținându-se acordul de mediu. Studiile geotehnice sunt finalizate, însă nu sunt aprobate toate tronsoanele de către CNAIR. Se estimează că în mai 2024 proiectantul va (re)depune SF-ul complet.
Proiectarea acestui tronson necesită accelerare, inclusiv avizare (CTE CNAIR, CTE MT, Aviz Interministeriala, HG de Indicatori) deoarece are o oportunitate de finanțare a execuției determinată de contextul războiului din Ucraina.
Conform autorităților centrale, autostrada Pașcani-Suceava-Siret are resurse financiare asigurate din Programul de Transport 2021-2027.

II. Autostrada A8 Ungheni-Iași-Târgu Neamț
a) Podul de la Ungheni (1,1 km)
Faza proiectului este la licitație de proiectare și execuție.Procedura a fost reluată în 2024, iar desemnarea antreprenorului este așteptată conform termenelor stabilite.
Durata contractului: 24 de luni (6 luni-proiectare și 18 luni-execuție lucrări)

b) Ungheni-Iași-Târgu Neamț (100,14 km)
Studiul de fezabilitate și proiectul tehnic sunt în desfășurare, iar procedura de mediu este întârziată. Observații semnificative au fost formulate privind calitatea documentației. Termenul estimat de finalizare a crescut semnificativ, fiind de 46 de luni față de cele 25 inițiale.
Fază Proiect: Studiu de Fezabilitate și Proiect Tehnic (în desfășurare)
Recent, după o procedură de mediu extrem de mult întârziată (peste 12 luni față de calendarul inițial), s-a mai depășit o nouă etapă. Conform informațiilor comunicate de CNAIR s-a avansat în etapa de încadrare a proiectului, urmând a se realiza Studiul de Evaluare Adecvată a Mediului (SEA) respectiv Evaluarea Impactului asupra Mediului (EIM), dar fără Studiul de Evaluare a Impactului asupra Corpurilor de Apă (SEICA). Într-o desfășurare fluentă, în vara anului acesta se poate obține Acordul de Mediu.
Studiile geotehnice nu sunt recepționate și implicit nici aprobate de CNAIR. În același timp, ca urmare a respingerii Studiului de Fezabilitate din partea beneficiarului, s-au formulat o serie de observații considerabile privind calitatea și cantitatea informațiilor din documentația tehnică. De la momentul respingerii SF, februarie 2024, proiectantul înregistrează penalități.
Reamintesc faptul că studiul de fezabilitate are o întârziere de peste 22 luni fără a lua în calcul timpul de la respingerea SF, respectiv februarie 2024.
Proiectarea drumului de legătură de la A8 la SRU și Aeroport va fi studiată în cadrul contractului de realizare a Variantei Ocolitoare Iași Est.

c) Tg. Neamț – Tg Mureș (211 km): 3 secțiuni (S1, S2, S3)

S1 – secțiunea 1 (1 lot)
Fază Proiect: Proiectare+Execuție (contract semnat).
Contract semnat în februarie 2024. Ordinul de începere a lucrărilor este emis pentru finalul lunii mai 2024.
Termen de execuție: 30 luni.
Din păcate există șanse mari să nu se respecte condiția din PNRR: dare în exploatare în trimestrul III 2026.

S2 – secțiunea 2 (6 loturi)
Determinat și de presiunea unificată a ONG-urilor de la Iași, CNAIR a lansat la licitație un prim lot, lotul 1b (Miercurea Nirajului-Sărățeni) la începutul lunii aprilie 2024. Finanțarea este asigurată din PT 2021-2027 și ofertele se depun până la finele lunii mai 2024. Durata contractului este de 90 luni din care proiectarea durează 6 luni de zile și execuția 24 luni, 60 luni fiind alocate perioadei de garanție a lucrărilor.
În funcție de finalizarea Auditului de Siguranță Rutieră și de analiza și recepționarea acestor documentații tehnice, CNAIR precizează că va lansa în procedură de licitație în mod etapizat și celelalte 5 loturi care vor completa sectorul montan pe relația Miercurea Nirajului-Sovata-Ditrău-Tulgheș-Pipirig-Vânători Neamț.
S3 – secțiunea 3 (1 lot)
Fază Proiect: Proiectare+Execuție (contract semnat)
Deși avem Ordin de Începere Lucrări din februarie 2024, nu deținem informații despre stadiul documentației și când se estimează obținerea Autorizației de Construire. Secțiunea propusă de Moldova vrea autostradă în 2020 și inclusă în 2021 în PNRR are o perioada de implementare de 30 luni (6 luni Proiectare+24 luni Execuție).

III. Autostrada A13 Brașov-Bacău (165 km)
Fază Proiect: Licitație pentru Finalizarea Studiului de Fezabilitate
Stadiu: La peste 12 luni de la lansarea licitației, încă suntem în etapa de evaluare oferte și nu a fost desemnat proiectantul.
Termen estimat elaborare Studiu de Fezabilitate - 24 luni

IV. Drumul Expres Bacău-Piatra Neamț (52 km)
Fază Proiect: Studiu de fezabilitate
Studiile geotehnice sunt finalizate. Studiul de fezabilitate a fost predat la începutul lunii aprilie 2024, însă este incomplet lipsind documentația de identificare a proprietarilor, o serie de avize etc.
Procedura de mediu este demarată, recent obținându-se Avizul de Gospodărire a Apelor.

V. Drumul Expres Focșani - Brăila (76 km)
Fază Proiect: Studiu de fezabilitate
Studiul de fezabilitate (revizia îmbunătățită) a fost înaintată către CNAIR la începutul lunii aprilie 2024.
Procedura de mediu este în desfășurare, depășindu-se etapa de încadare, Raportul de Impact asupra Mediului și Evaluarea Adecvată fiind depuse recent.
Se lucrează la documentația de identificare a proprietarilor.

VI. Drumul Expres Tișița - Albița (160 km)
Fază Proiect: Studiu de fezabilitate
Un proiect extrem de slab susținut și dorit de autoritățile centrale, a mai depășit o nouă etapă, reușindu-se identificarea tuturor constrângerilor necesare în vederea stabilirii unui traseu (final). Urmează noi dezbateri în cadrul CJ Vaslui, Vrancea și Galați pentru agrearea traseului.
Procedura de mediu nu avansează până nu avem un traseu definitivat și acceptat de toate u.a.t.-urile tranzitate.

VII. Drumul Expres Suceava - Botoșani (19,5 km)
Fază Proiect: Studiu de fezabilitate+Proiect tehnic (semnat)
Recent s-a semnat contractul de proiectare pentru drumul expres dintre cele 2 reședințe de județ. Sursa de finanțare este PT 2021-2027. Durata de execuție a proiectării este de 24 luni. Se așteaptă eliberarea Ordinului de începere a lucrărilor (de Proiectare).

VIII. Varianta de Ocolire Iași Est
Fază Proiect : Studiu de prefezabilitate (PSF) + Studiu de fezabilitate (SF)
Întârziat cu multe luni față de estimarea inițială, într-un final s-a depășit etapa de analiză pe variantele de traseu. Se va studia în cadrul proiectului V.O. Iași și un traseu cu conexiune către Aeroport, SRU și A8. Se estimează că la finele lunii aprilie 2024 vom avea un traseul final.
În scenariul extrem de pozitiv, către finalul anului 2024 s-ar putea finaliza și aviza studiul de fezabilitate.

About Author

ad-test-3