ad-test-0
ad-test-2

Maturitatea în afaceri și climatul economic românesc

După cum am promis la începutul săptămânii, iată cea de-a doua parte a articolului scris de Radu Trufin, o prezentare a mediului economic românesc, care vă va ajuta să cunoașteți mai bine contextul în care încercați să pătrundeți pe piață. Succes!Prima parte a articolului, referitoare la instrumentele unui management profitabil, indicatori de performanță și capacitatea de adaptare în piață, aici.

O organizație de succes reușește să țină pasul indiferent de schimbările care apar pe piață, se adaptează. Mai mult, tendința este de globalizare – integrarea a cât mai multor secțiuni în businessul respectiv. Face acest lucru măsurând și până la a treia zecimală metricii stabiliți, în contextul în care climatul economic românesc este caracterizat de o instabilitate mare. Presiunea pe prețuri este puternică, iar fidelitatea clienților față de brand și produs, scăzută. S-a ajuns la situația în care variații de 0,01 la variabile poate da peste cap întreaga afacere. Strategia trebuie să fie corectă - indicatorii trebuie redefiniți astfel încât variațiile să fie observabile, se folosesc multipli, comparații cu aceeași perioadă a anului trecut.

Nivelul de maturitate al unei afaceri

Afacerile din România se află la început în ceea ce privește maturitatea, undeva între cel de-al doilea și al treilea nivel.

1. Inițial – toate deciziile au loc ad-hoc, pe masura ce apar problemele. Caracteristicile conducerii se identifica cu fondatorul firmei.

2. Emergent – pe baza experiențelor și a loviturilor primite, procesele de bază încep să se așeze, exită o repetitivitate, dar la un nivel intuitiv . Deja la un acest nivel fondatorul devine mai educat in business, este cu adevarat un antreprenor.

3. Structurat – este stadiul în care se construiesc și se măsoară și se analizează metricii – deciziile aparțin unui director general (chiar daca este in acelasi timp si proprietarul afacerii).

4. Integrat – organizarea sectoarelor afacerii este integrata in contextul general al firmei – deciziile aparțin unei persoane cu pregatire echivalenta unui MBA

5. Optimizat – dezideratul. În acest stadiu, procesele și indicatorii care le măsoară sunt la niveluri optimizate, dar care bineînțeles pot fi îmbunătățite.

În România se încearcă trecerea la starea dorită – nivelul optimizat, prin sărirea peste celealte niveluri. De asemenea, tentația stilului pompieristic și încercarea de a aplica un sistem de management doar din motivul „că este pe val” conduc  la eșec.

Managerii de multe ori nu conștientizează aspectele cu adevărat importante, se sare peste trepte, se iau anumite decizii pentru că este la modă – ex. se fac traininguri, pentru că există buget, în loc să se facă traininguri pentru ca oamenii să se poată adapta cu ușurință la schimbări.

În Occident, trecerea de la nivelul inițial la cel optimizat a durat poate 50-60 de ani, iar pașii sunt făcuți  pe rând. Este o utopie totală să îți dorești parcurgerea de la nivelul 1, la nivelul 4 în câțiva ani. Din păcate suntem în stadiul în care nici nu ne putem imagina cum de pildă, germanii colectează deșeurile din proprie inițiativă separat, inclusiv uleiul ars din consumul casnic menajer, iar comportamente precum acesta nu se pot însuși mecanic într-un timp foarte scurt.

SWOT pentru climatul economic românesc

Dintr-o analiză clară a mediului economic românesc, putem observa că mai sunt suficienți pași de trecut pentru atingerea unei stabilități, iar amenințările și punctele slabe par să acapareze părțile pozitive ale realității economice.

  • Puncte tari: inteligență/inventivitate, mână de lucru încă ieftină, flexibilitate.
  • Puncte slabe: strategii firave sau chiar inexistente, productivitate scăzută, cultură oreganizațională deficitară, bugetare insuficient planificată, infrastructuri IT neperformante.
  • Oportunități: integrarea in UE – reglementările și recesiunea UE, modificarea mentalității de consum. Aceste lucruri pot fi oportunități pentru faptul că nevoia de micșorare a costurilor a îndreptat atenția spre România, dar oportunitatea poate fi concretizată numai în condițiile unui nivel competitiv oferit de noi.
  • Amenințări: climat economic instabil,lipsa unei politici economice coerente a Guvernului, migrarea forței de muncă, calitatea învățământului, fiscalitatea excesivă, birocrația (și lista poate continua pe multe rânduri...)

În concluzie, managerii români au nevoie în continuare de consultanță din partea specialiștilor, viziune, capacitate de a lua decizii drastice, precum și de adaptare la realitățile în schimbare ale pieței.

About Author

Radu Trufin's picture
Radu Trufin
Din august 2012, Radu Trufin este business analyst la Kubo Ice Cream Company (brandul de înghețată Amicii) ocupându-se în mod special de analiza activității pe baza unor KPIs. Radu a activat și în trecut la Kubo, în departamentul IT, unde a condus implementarea unui sistem ERP. De asemenea, Radu a fost Director Executiv în cadrul Izotec Group, unul din primii producători de tâmplărie PVC din România. Din acest post a coordonat procesele interne, cu obiectivul de a definitiva managementul organizației prin KPIs. Tot în cadrul Izotec Group, Radu a ocupat postul de manager de proiect în cadrul programelor de training ale echipei manageriale derulate în perioada 2009-2011. Radu Trufin are studii universitare în domeniul tehnic și certificări în domeniul BPM.
ad-test-3