ad-test-0
ad-test-2

Inregistrarea marcilor in Canada

Cum ne putem proteja un produs, un serviciu, o afacere prin inregistrarea unei marci pe teritoriul canadian?

Spre deosebire de majoritatea covarsitoare a tarilor civilizate care s-au raliat normelor internationale si au aderat la Sistemul de la Madrid care guverneaza inregistrarea internationala a marcilor (adica extinderea unei marci inregistrate intr-un anumit stat pe teritoriul unui alt stat), Canada nu s-a integrat in acest sistem.

Canada este unul dintre cele mai importante state si una dintre cele mai importante piete de desfacere care nu permit extinderea protectiei marcilor pe teritoriul sau (alte exemple: Emiratele Arabe Unite, Qatar, statele din America Latina - Brazilia, Argentina, etc.).

In acest caz, singura optiune ramane inregistrarea unei marci pe cale nationala la CIPO (Canadian Intellectual Property Office). Practica procedurala este destul de diferita de cea intalnita la nivel european, astfel incat ar fi recomandata efectuarea acestei operatiuni prin intermediul unui consilier in proprietate intelectuala din Canada.

Costurile unei astfel de operatiuni (incluzand taxele oficiului canadian si onorariile consilierilor) variaza intre 1800-2500 dolari canadieni (inseamnand aproximativ 1400-2000 dolari americani). Aceste costuri sunt mentionate sub rezerva unui proces de inregistrare fara impedimente, acestea urmand sa atraga costuri suplimentare in cazul in care se vor ivi.

Procedura de inregistrare dureaza aproximativ un an si jumatate, iar durata de valabilitate a unei marci este de 15 ani, cu posibilitate de reinnoire, spre deosebire de practica internationala care prevede o durata de 10 ani pentru o marca inainte de a se initia procedura reinnoirii.

Desi marcile nationale din Canada nu interactioneaza cu marcile europene, marcile inregistrate in SUA sau cu marcile internationale, in cadrul procedurii de inregistrare a unei marci la nivelul Canadei se poate invoca o marca inregistrata in alt stat pentru a obtine o data de incepere a protectiei anterioara fata de data depunerii in Canada. Acest aspect confirma dorinta si chiar nevoia statului canadian de a se dezvolta prin facilitarea accesului marcilor inregistrate in alte state si opulenta produselor si serviciilor in pietele de consum.

Referitor la categoriile de produse si servicii care pot fi protejate printr-o marca, este impropriu sa discutam de clase de protectie deoarece Canada nu foloseste Clasificarea Internationala de la Nisa, acesta reprezentand unul dintre impedimentele majore in contextul integrarii internationale. Produsele si serviciile se mentioneaza sub forma unei simple declaratii.

In ceea ce priveste posibilitatea de refuz a unei marci, pe langa conditiile intalnite la nivel european si international (conditiile de distinctivitate, descriptivitate, deceptivitate etc.) exista si anumite prevederi speciale cum ar fi conditia ca denumirea marcii sa nu reprezinta numele sau prenumele unei persoane care traieste sau care a trait in ultimii 30 ani. De asemenea, denumirea marcii nu trebuie sa reprezinte traducerea in nicio limba straina a produsului/serviciului pe care il protejeaza, prevedere care este data, probabil, de numarul mare de imigranti si implicit de posibilitatea ca publicul sa inteleaga traducerea denumirii respective (spre exemplu, denumirea “Kahvesi” ar putea fi inregistrata in Romania ca si produs de cafea, insa la nivelul Canadei ar putea fi respinsa deoarece reprezinta traducerea termenului “cafea” in limba turca).

In final, precizam ca se remarca destul de vizibil initiativa si eforturile Canadei de a se afilia prevederilor internationale. In prezent, se lucreaza la un nou proiect de lege care va modifica legea marcilor din Canada (“Trademarks Act”), va crea cadrul legal si va facilita aderarea Canadei la Sistemul de la Madrid intrucat schimbari majore vor intra in vigoare (se va adopta Clasificarea Internationala de la Nisa, se va reduce perioada de valabilitate a unei marci de la 15 la 10 ani etc.).

Consilier juridic Bogdan Bularda

 

About Author

Nomenius
Agentie de proprietate intelectuala
ad-test-3