ad-test-0
ad-test-2

Studiu: Profilul consumatorului rural: 46% au mașină, 63% au smartphone, 70% au cont bancar

Un profil general al consumatorilor rurali, realizat de firma de consultanță Nielsen, relevă că aceștia au 41 de ani, în medie, 68% sunt angajați, 73% sunt căsătoriți, merg la cumpărături de trei ori pe săptămână, 46% au mașină, 63% au smartphone, iar 70% au cont bancar.

„România rurală, cu peste 10 mii de sate și 9 milioane de locuitori, are un potențial de dezvoltare insuficient explorat. 68% din populația activă are venituri decente din salarii, care îi acoperă necesitățile lunare și îi permit și unele cheltuieli adiționale. Se observă și o tendința de convergență între valorile, stilul de viață și comportamentul de consum ale cumpărătorilor din mediul rural și urban, în special la tineri.

Puși în contexte similare, cumpărătorii din urban și rural ar avea aceleași comportamente de consum, prin urmare o dezvoltare a retailului rural este o reală oportunitate”, arată studiul. O proporție semnificativă, adică 23% din totalul vânzărilor de retail FMCG, vin din mediul rural. Aceste vânzări se realizează preponderent prin canale de comerț tradițional, magazinele din rural reprezentând numeric mai mult de jumătate (cca 60%) din totalul retailului din România.

Sub 10% din magazinele din rețele de tip modern sunt amplasate în rural. Consumatorii au profile în general similare cu cei din urban.

Studiul a identificat cinci tipologii, dintre care trei ar reprezenta un potențial real pentru comercianții din România, deoarece au un tipar complex de nevoi, un comportament de cumpărare și posibilități financiare comparabile cu cele din urban.

Majoritatea repondentilor au că principală sursă de venit salariul sau pensia, doar unul din cinci câștigându-și existența și din activități legate de agricultură. Peste 20% din ei au declarat că nu au folosit niciun fel de instrumente bancare, pentru că fie nu le sunt necesare, fie nu le înțeleg utilitatea. În ce privește obiceiurile de cumpărare, acestea sunt influențate de accesul la diferitele canale de comerț, ceea ce implicit determină și alegerea diferitelor categorii de produse sau branduri.

De exemplu, peste 70% din repondentii care merg regulat la hipermarket au un automobil în gospodărie. Comerțul de tip tradițional, disponibil majorității populației, este canalul vizitat cu frecvență cea mai mare, considerentele de conveniență punându-și deci amprenta asupra alegerilor, așa cum se întâmplă și în mediul urban.

Printre categoriile cel mai frecvent cumpărate se regăsesc pâinea, țigările și berea, dar și apa sau gumă de mestecat.

Coșul de cumpărături este compus în proporție de 66% din produse alimentare.

Prețul și experiență anterioară cu produsul sunt principalii factori de decizie în alegerea brandurilor cumpărate, iar tipurile preferate de promoții sunt discountul și gratuitățile.

Penetrarea mărcilor private este destul de redusă (34%) în principal datorită distanței față de comerțul modern, dar ele sunt apreciate pentru raportul bun calitate preț.

Cum 70% din repondenti au declarat că le place să meargă la cumpărături, accesul la o gamă mai variată de categorii și mărci în comerțul tradițional, precum și extinderea comerțului modern înspre cumpărătorii din mediul rural este un scenariu ce merită explorat.

Studiul Nielsen Rural România a fost realizat în perioadă septembrie-octombrie 2017, pe un eșantion de 1.000 de locuitori din mediul rural din localități situate la minim 20 km de un oraș de peste 100.000 locuitori. Eșantionul, format din bărbați și femei cu vârste între 18 și 65 de ani, are cote reprezentative pentru mediul rural. Interviurile au fost realizate față în față iar rezultatele au o marjă de eroare de ± 3,1%.

About Author

Mediafax
Mediafax este prima agenţie de presă independentă din România, care, din 1995, deţine poziţia de lider pe piaţa românească în furnizarea de fluxuri de ştiri şi informaţii în timp real. În 2008, Mediafax a devenit prima agenţie de presă din România care şi-a exportat modelul de business. Pe piaţa din Cehia, Mediafax, o companie media lansată în iunie 2008, funcţionează ca singura agenţie de presă privată care transmite în timp real informaţii din toate domeniile. Serviciile de ştiri şi imagini sunt disponibile prin intermediul site-urilor www.mediafaxbiz.cz, respectiv www.mediafaxfoto.cz. De-a lungul timpului, Mediafax a căpătat statutul de pionier pe piaţa media românească, stabilind standarde de profesionalism în jurnalism şi lansând în premieră produse şi servicii multimedia, care oferă beneficiarilor conexiunea în timp real cu informaţia specializată de care au nevoie, precum şi o viziune de ansamblu asupra evenimentelor zilei.
ad-test-3