In contextul dezvoltarii rapide a economiei nationale, al dezvoltarii de noi piete de desfacere, firmele trebuie sa caute sisteme de diferentiere cat mai puternice intre produsele lor si ale concurentei si sa le promoveze pe piata intr-un mod activ, pentru a rezista si a se dezvolta. Cumparatorul alege in functie de calitatesi pret,dar si in functie de prestigiul si de notorietateamarcii. Aleg sa-mi cumpar Nike, Palmolive, LG etc., pentru ca raportul calitate/pret ma atrage, insa aleg sa cumpar produsele acestor branduri si pentru ca au o buna notorietate si credibilitate pe piata. Dar cum se ajunge la acest nivel? Cum pot eu, manager de IMM, sa-mi construiesc o afacere solida, cu o buna cota de piata a produselor si o cifra mereu in crestere a vanzarilor? Imi voi incepe demersul prin a va introduce in lumea identitatii corporatiste, a brandului si mai ales a pozitionarii unui brand pe piata.
Identitatea Coporatista (conform lui Wally Olins) este „managementul explicit al tuturor cailor prin care organizatia (firma) se prezinta publicurilor sale prin intermediul experientei si al perceptiei” iar Imaginea Corporatista este „ceea ce publicurile corporatiei percep din identitatea care a fost creata si proiectata”.
In activitatea de zi cu zi, o organizatie face o multitudine de activitati: negociaza, cumpara, vinde, angajeaza, produce etc. In toate aceste activitati, organizatia se prezinta pe sine diverselor grupuri de persoane in diverse medii; in toate aceste activitati, organizatia se prezinta si vorbeste despre sine, toate aceste acte ce par banale la o prima analiza sunt cele ce creeaza si propaga, pana la un anumit nivel, imaginea companiei. Concluzia ce o extragem de aici este ca toate firmele au o identitate si o imagine, constientizate sau nu, administrate sau nu intr-un mod explicit. Ajungem, astfel, in punctul in care ne punem firesc intrebarea daca o identitate coporatista poate fi supusa unei administrari coerente si poate fi creatoare de beneficii pe termen lung? Managemetul identitatii „este administrarea explicita a tuturor cailor prin care organizatia se prezinta publicurilor ei. Cuvantul-cheie din aceasta definitie este explicit.” (Wally Olins)
Identitatea poate proiecta patru lucruri: cine esti; ce faci; cum faci; unde vrei sa ajungi. Identitatea se manifesta in trei zone vizibile: produse si servicii (ceea ce faci sau vinzi); ambienturi (unde anume faci sau vinzi); comunicare (cum explici si comunici publicurilor tinta ceea ce faci). O alta zona deosebit de sensibila pe termen lung (ca efect asupra stabilitatii institutionale si dezvoltarii afacerii) este comportamentul fata de angajati si de lumea exterioara.
Asadar, sansele unei companii de a se bucura de cresterea cifrei de afaceri, a profitului si a cotei de piata se imultesc cosiderabil daca adopta sitemul de management al idetitatii si alege o platforma si o arhitectura de brand coporatist (si/sau de brand de produs) potrivita organizatiei si mediului concurential in care aceasta evolueaza.