ad-test-0
ad-test-2

Artă în aranjarea bucătăriei și a băii, afacere ieșeană de succes

I se mai spune ”doamna de la farfurii” și, deși declară că nu gătește foarte bine, se asigură ca cei care o fac să aibă la îndemînă cele mai moderne ustensile și cele mai bune articole pentru bucătărie. Ioanna Olărescu este ieșeancă și, de aproximativ 17 ani, conduce cu dibăcie firma FRAROM International Est. A  pus bazele afacerii în anul 1994 cînd , în urma programului studențesc ”Creatori de Întreprinderi”  derulat de Universitatea „Alexandru Ioan Cuza”, s-a întors la Iași, din Franța, pentru a se ocupa de intermedieri transport internațional. Firma din Franța unde făcuse practică timp de șase luni de zile a deschis afacerea și în România. În timp, Ioanna Olărescu a mers tot pe mîna francezilor, doar că a schimbat asociații. Partea română a rămas majoritară. Societatea a trecut de la transport internațional la distribuție de scule de mînă și electrice, oprindu-se într-un final la distribuție de accesorii pentru baie și bucătărie.
 

Business Age: Ați făcut foarte multe schimbări în cadrul firmei din 1994. Ce a stat la baza acestor decizii?
Ioanna Olărescu: Ca multe lucruri în viață, norocul sau niște oportunități. Transportul l-am început pentru că am știut să valorific o oportunitate, am continuat cu distribuția pentru că am avut prieteni, care acum îmi sunt asociați, dar lucrau în firme ce livrau echipamente de mînă și electrice și m-au încurajat sa încep distribuția pe METRO. Evoluția se datorează și miscărilor furnizorilor pentru că a depinde doar de un furnizor este o greșeală. În momentul în care are probleme, atunci și noi avem probleme. În prezent, noi avem minimum 10 furnizori. Niciunul nu reprezintă mai mult de 30% din produsele pe care le distribuim, așa cum nici clienților nostri nu le dăm șansa de a reprezenta mai mult, pentru că ar fi un risc. Încerc să țin o afacere la care să minimizez cît se poate riscul.

B.A: Care sunt clienții FRAROM?
I.O:  Am evoluat odată cu piața. Acum suntem în toate canalele de distribuție atît food: Carrefour, Cora, Auchan și Kaufland, cît și în rețelele destinate construcțiilor sau amenajării casei: Bricostore, Mr. Bricolaje, Leroy Merlin, care își va deschide un magazin la București, în această toamnă.

B.A: Cum arată consumatorul final al produselor comercializate de FRAROM?
I.O: Noi sperăm că este un om care își doreşte ceva mai mult în casă decît banalul produs din plastic sau metal de slabă calitate. De aceea, încercăm să venim cu produse de calitate și mai ales inovative, care să aducă un plus de culoare casei, un plus de valoare băii sau bucătăriei, mai ales acum cînd este atît de greu de schimbat mobila. Dacă schimbăm covorașul de la baie și îl asortăm cu colacul de toaletă și perdeaua de la baie, deja s-a schimbat atmosfera, ceea ce dă un plus de speranță, spun eu.

B.A:  Ce exemple de produse inovative ne puteți da?
I.O: Suporturi pentru bucătărie pe care pot fi montate module pentru ulei sau oțet, polițe pentru stocat care nu strică faianța sau pereții, distribuitor de lichide unde poți pune buretele sau bijuteriile, tăvi din inox sau silicon sau coșuri de gunoi touch bin.

Profil de cumpărător

B.A: Vorbim de un cumpărător din clasa mijlocie?
I.O: Da. Dar din toamna anului 2010, ne adresăm și specialiștilor din hoteluri, restaurant și catering.

B.A: Există însă posibilități financiare pentru astfel de achiziții, ținînd cont că oamenii au fost mai rezervați în ultima perioadă atunci cînd a fost vorba de cumpărături?
I.O: Da, dar sunt oameni care vor prefera calitatea. Aici, noi avem un cuvînt de spus! Spre exemplu, în cazul restaurantelor, în loc să cumpere în fiecare lună sau o data la două luni un platou de inox care se zgîrie, mai bine achiziționează un produs de calitate , garantat de producător timp de 10 ani. Poate la început este cu 10 – 15 % mai scump, dar pe termen lung cu siguranță va ieși în cîștig. Restaurantele și hotelurile cărora ne adresăm noi, 3 stele plus, au înțeles acest lucru și chiar apelează la calitate.

B.A: Este concurența mare pe acest segment?
I.O: Concurență este și a fost  întotdeauna. Dacă la început concurența noastră era reprezentată de bazare sau tîrgul de produse chinezești din București, astăzi avem o concurență reală cu distribuitori ai unor furnizori buni, mari, cu renume european cel puțin. Tendința este bună, și anume de a se promova produsele de calitate. Suntem suficient de săraci ca să nu mai cumpărăm produse de proastă calitate. Evoluția o văd atît pe partea de specialiști, cît și în retail. Noi avem un feedback direct de la cumpărător în magazinul nostru de la parterul Halei Centrale.

Frarom shop, bătălia pentru piața locală

B.A: Magazin pe care l-ați deschis recent?
I.O: În octombrie 2010, de Sfînta Parascheva.  Unul dintre motivele deschiderii acestui magazin a fost de a avea o întîlnire directă cu clientul.

B.A: Cu ce probleme v-ați confruntat de-a lungul timpului în administrarea afacerii?
I.O: Cu partenerii privați nu am avut niciodată probleme. Problemele cele mai mari le găsim în diferențele de curs, depindem foarte mult de ratingul de țară, depindem de niște lucruri pe care nu le putem controla, dar învățăm să le ocolim.

B.A: Care sunt provocările pentru următoarea perioadă?
I.O: Încercăm să evoluăm cu pași mici. Pe lîngă magazinul pe care l-am deschis, vom promova site-ul ce va avea un nou look din această iarnă, un magazin online profesionist.

B.A: E o miză mare pe partea de online?
I.O: Încă nu este suficent exploatată în România. În străinătate este foarte mare concurența. Toată lumea are loc pe piață dacă știe să facă un comerț corect, de calitate și dacă își respectă clientul. Pe de altă parte, ne dorim foarte mult ca pe termen lung să avem o rețea proprie de magazine.

About Author

Business Age
Business Age este centrul de resurse pentru sectorul business care oferă cititorilor informaţii din domenii precum marketing, mărci comunitare, PR şi publicitate, juridic, educaţie financiară, economie, antreprenoriat, afaceri online şi achiziţii publice.
ad-test-3