ad-test-0
ad-test-2

Prospero, brutăria deschisă în curtea casei a ajuns la o cifră de afaceri de milioane de euro

TIMIŞOARA (MEDIAFAX) - Doi soți din Timișoara au deschis o brutărie tradițională în curtea casei, după ce au rămas fără loc de muncă, în urmă cu 26 de ani. La început, Prospero producea 500 de pâini pe zi, iar acum, cifra de afaceri anuală a ajuns la aproape cinci milioane de euro, transmite corespondentul MEDIAFAX.

Prospero este una dintre cele mai cunoscute firme din Timișoara. Compania are deschise în oraș 15 magazine şi cinci cafenele. Pâinea care ajunge pe rafturile magazinelor Prospero este realizată într-o fabrică deschisă în anul 2008 în Parcul Tehnologic și Industrial Timișoara. Până atunci, pâinea era coaptă într-o brutărie tradițională realizată, în anul 1991, în curtea casei celor doi soți din Timișoara, în cuptoare din cărămidă, pe vatră.

Dacă la început, Prospero producea 500 de pâini pe zi, în prezent săptămânal, se realizează pâine din 22 de tone de făină, cumpărată direct de la moară.

Adina Bugescu, pre-sales manager la Prospero, a declarat, corepondentului MEDIAFAX, că părinții săi, de profesie ingineri mecanici, au rămas fără loc de muncă imediat după Revoluție, aşa că au luat un credit cu o dobândă foarte mare pentru care au garantat cu casa şi au deschis o afacere.

„În anul 1991 au decis să înceapă afacerea asta. Cred că le plăcea mult pâinea făcută de casă. Au luat un credit, au garantat cu casa înainte să înceapă producția, pentru că a fost nevoie să fie construite cuptoare din cărămidă, plus clădirea, lângă casă. Dobânda a ajuns la 80%. A fost o lovitură mare, foarte greu ne-am descurcat, riscam să pierdem casa”, povestește Adina Bugescu.

Timișoreanca spune că primele pâini au fost vândute de abia în anul 1993. Acestea erau livrate cu o Dacia 1.300, în cutii de banane, în medie fiind coapte aproximativ 500 de pâini zilnic.

„Țin minte că eu și fratele meu eram mici și făceam de toate. Am participat inclusiv la cărat de cărămidă, la descărcat de pâini. La început, tata era și cel care distribuia pâinea. Îmi aduc aminte că ne lua și pe noi în mașină, stăteam în față și ștergeam geamurile, pentru că pâinea era foarte caldă, iar afară era rece. Noi chiar am făcut de toate”, spune Adina Bugescu.

Reprezentantul brutăriei Prospero explică faptul că, în anul 2000, pentru că firma nu reușea să fie competitivă din cauza cuptoarelor încălzite cu motorină pe care le folosea, părinții săi au luat cel de-al doilea credit. Cu acești bani au fost cumpărate cuptoare noi pe gaz, dar și unul de patiserie.

Și anul 2008 a fost important pentru Prospero, pentru că brutăria a fost mutată în Parcul Tehnologic Timișoara, unde a fost realizată o adevărată fabrică de pâine și de patiserie.

“Cel mai important și costisitor ingredient este timpul”

La început, Prospero realiza doar trei sortimente de pâine, iar în acest moment, numărul lor a ajuns la 30. Adina Bugescu spune că pâinea realizată de Prospero nu are niciun fel de amelioratori.

“În anul 2006, aveam doar două-trei magazine deschise în Timișoara, restul produselor erau vândute prin comerțul tradițional. Însă au apărut key accounts (n.r. marile supermarketuri) care au sufocat producătorii. Atunci am fost nevoiți să creștem prin magazinele noastre. Acum, 95% din producție o vindem prin magazinele noastre, iar restul la restaurante, grădinițe, etc”, explică reprezentantul brutăriei Prospero.

Adina Bugescu își aduce aminte că în momentul în care Prospero a scris pentru prima dată pe etichete că pâinea este fără amelioratori, clienții întrebau ce sunt, astfel că vânzătorii au început să le explice.

“Ar fi fost mult mai profitabil și am fi crescut mult mai repede dacă am fi mers pe ce vrea piața. Însă noi am încercat să tragem piața după noi, să educăm și să explicăm. Pe principiul dacă voi nu vreți, noi vrem. Am crescut atât de mult pentru că am fost încăpățânați și am muncit foarte mult. Ne-am încăpățânat, deși clientul a spus că pâinea asta e prea mică, nu era umflată ca cea din comerț. În final, clienții au ajuns la concluzia că pâinea contează și poate să facă diferența. Aici intervine responsabilitatea producătorului, de fapt. Pot să fac pâine din prafuri, cu făină și cu prafuri sau pâine doar din făină, apă, sare, un pic de drojdie și fără niciun fel de praf. Dar să fac pâine fără prafuri este mai costisitor, iar cel mai important și costisitor ingredient este timpul. Însă, la finalul zilei este important să te uiți în ochii clientului când te întreabă ce e în produsul respectiv, iar ce-i spui, aia să fie în pâine”, povestește Adina Bugescu.

Reprezentantul brutăriei timișorene spune că o pâine Prospero se face între șapte și 24 de ore, pe când cele din comerț, care conțin amelioratori, în cel mult două ore.

Prăjituri doar cu unt și frișcă naturală, fără margarină sau frișcă vegetală

Prospero realizează, de zece ani, și prajituri, iar de câțiva ani, biscuiți; toate din ingrediente naturale.

Adina Bugescu spune că nu se folosește margarină sau frișcă vegetală, ci doar unt și frișcă naturală.

„Am început cu amandine și cremeș, iar acum facem doboș cu 40 de straturi. Noi facem și gemurile pe care le punem în prăjituri, deși ar fi mult mai ieftin să le cumpărăm, pentru că vrem ca totul să fie cât mai sănătos. De asemenea, realizăm și pâine fără gluten, biscuiți. Cu cât sunt mai multe produse, cu atât responsabilitatea este mai mare. Ești responsabil de ce mănâncă un om, faci un produs pe care omul îl consumă în fiecare zi. Ne interesează ca fiecare ingredient din produse să aibă un beneficiu pentru organism, să nu fie o calorie goală. De aceea, pentru noi este vital ce e în interior și cum se face produsul respectiv”, detaliază reprezentantul Prospero.

În prezent, brutăria Prospero numără aproximativ 170 de angajați, iar cifra de afaceri pe anul 2016 a fost un pic sub cinci milioane de euro.

Adina Bugescu spune că în fabrica deschisă în Parcul Industrial Timișoara tehnologia este folosită doar ca să scape angajatul de munca fizică, astfel încât “să se concentreze pe realizarea produsului. Putem spune că avem mai multe “bunici” care fac pâinea ca pe vremuri, doar că partea din spate a fost tehnologizată”.

Pentru ca pâinea să aibă gustul ca al celei făcute în casă, făina folosită de Prospero este cumpărată direct de la mori din țară sau din străinătate, pentru că este important pentru reprezentanții brutăriei să nu fie ameliorată.

Prospero – “Brutarul tău este un tip de treabă”

Prospero are sloganul “ Brutarul tău este un tip de treabă”, care este legat de ideea că „la finalul zilei vrei să faci bine”, explică Adina Bugescu, care precizează că pâinea ei preferată este “Tradiție”.

„Eu compar pâinea cu vinul. O pâine bună este ca un vin de colecție, are un gust aparte. O pâine adevărată este cea pe care poți s-o mănânci singură cu ulei de măsline și un pahar de vin și poate să constituie o masă mai faină, mai interesantă și mai plină de gust decât dacă ai mânca o friptură. Pâinea poate să facă diferența, te poate îngrășa sau nu, te poate balona sau nu”, precizează reprezentantul brutăriei Prospero din Timișoara.

În ceea ce privește planurile de viitor, Adina Bugescu spune că își dorește ca Prospero să scoată pe piață noi produse, dar vrea ca firma să crească organic, pentru că “Prospero nu a apărut brusc și nu s-a dezvoltat peste noapte”.

Adriana Mit, ariana.mit@mediafax.ro

About Author

Mediafax
Mediafax este prima agenţie de presă independentă din România, care, din 1995, deţine poziţia de lider pe piaţa românească în furnizarea de fluxuri de ştiri şi informaţii în timp real. În 2008, Mediafax a devenit prima agenţie de presă din România care şi-a exportat modelul de business. Pe piaţa din Cehia, Mediafax, o companie media lansată în iunie 2008, funcţionează ca singura agenţie de presă privată care transmite în timp real informaţii din toate domeniile. Serviciile de ştiri şi imagini sunt disponibile prin intermediul site-urilor www.mediafaxbiz.cz, respectiv www.mediafaxfoto.cz. De-a lungul timpului, Mediafax a căpătat statutul de pionier pe piaţa media românească, stabilind standarde de profesionalism în jurnalism şi lansând în premieră produse şi servicii multimedia, care oferă beneficiarilor conexiunea în timp real cu informaţia specializată de care au nevoie, precum şi o viziune de ansamblu asupra evenimentelor zilei.
ad-test-3