ad-test-0
ad-test-2

Marius Ghenea te invata cum sa iti construiesti o afacere de succes

Prezent in cadrul proiectului Antreprenor 2.0, Marius Ghenea cunoscut om de afaceri, business angel, antreprenor in serie si profesor de antreprenoriat a sustinut o conferinta de trei ore, suport pentru persoanele aflate la inceput de drum in antreprenoriat.

Redactorii BusinessAge au fost prezenti la aceasta conferinta si de aceea putem afirma ca v-am tinut un loc in primul rand.

Metode structurate pentru generarea de idei valoroase

Orice afacere incepe de la o idee. Multe dintre ideile valoroase sunt generate prin metode structurate de echipa, menite sa incurajeze fluxul de idei si creativitate. Brainstormingul si reverse brainstormingul sunt doua astfel de metode. Pentru fiecare dintre intalnirile de grup menite sa genereze idei, regula principala ar trebui sa fie “Nici o critica”.

Ideile generate trebuie sa conduca la rezolvarea unei probleme. In reverse brainstorming, se incearca rezolvarea opusului acelei probleme. De exemplu, cautarea produsului celui mai prost, cu pretul cel mai mare. Puse in oglinda, concluziile acestui proces, pot genera idei foarte interesante.

Conteaza ca serviciul sau produsul odata conceput sa aduca ceva nou fata de concurenta. Valoarea unei idei este zero, daca nu este pusa in practica. Astfel, ea trebuie testata pe un numar cat mai mare de potentiali beneficiari.

Despre furtul de idei

Marius Ghenea este intrebat mereu despre furtul de idei, tinandu-se cont si de calitatea sa in emisiunea Arena Leilor. Care este garantia unui antreprenor ca ideea lui nu va fi preluata, atunci cand o prezinta in fata unor investitori? Raspunsul este unul evident. Fie ideea face parte din ideile pe care le mai au inca “10 romani, 100 americani si 1000 de chinezi”, fie este o idee cu totul deosebita si trebuie protejata ca proprietate intelectuala.

Daca este sa tinem cont de trendurile de la nivel global, in perioada imediat urmatoare este intelept sa investim in “web”, “health”, “green”, “clean energy” si “social”. 

Cresterea afacerii

Strategiile de crestere ale unei afaceri sunt intuitive si reprezinta o suita de combinatii: acelasi produs, pe aceeasi piata; produs nou, pe aceeasi piata; intrarea aceluiasi produs, pe o piata noua sau conceperea de produse diferite, pentru piete diferite. Strategia din urma este cea mai riscanta optiune de diversificare si care poate crea fie cele mai mari esecuri, fie cele mai mari cresteri.

Finantarea cresterii se poate face doar prin doua modalitati: pe datorie sau din bani proprii (aici intra si fondurile rezultate din atragerea de parteneri). Intodeauna trebuie sa existe si fonduri proprii.

Atragerea de investitori

Un plan de afaceri trebuie vazut din trei perspective: cel al antreprenorului, al pietei si al investitorului. Exista o diferenta clara intre investitor si antreprenor. Daca este sa tinem cont de orizontul temporal, investitorul sustine un proiect aproximativ 3-7 ani, cel mult, in timp ce din punct de vedere al motivatiei investitorului, aceasta este redusa deoarece in acelasi timp mizeaza pe mai multe proiecte. Daca o afacere i se pare atractiva poate investi intre 10 si 25-30%. Nu in ultimul rand, privind strict economic, investitorul trebuie sa vada crestere, rezultat final. Astfel, poate reprezenta pentru antreprenor imboldul necesar pentru dezvoltare.

Finantarea unei afaceri

Marius Ghenea este de parere ca "niciun antreprenor, niciodata nu a studiat toate oportunitatile de finantare". Mai mult, unele metode sunt disponibile in stadiul emergent, altele in stadiul avansat. O metoda care nu trebuie trecuta cu vederea si care de cele mai multe ori este folosita instinctiv este bootstrapping – generarea de resurse, fara resurse externe (sediul de acasa, bartere, voluntari, interni, incasarea de bani in avans).

In final, Marius Ghenea a precizat ce il convinge sa investeasca intr-o afacere. “Expertiza, realizari, reputatie, commitment, pasiune si nu in ultimul rand chimie intre business angel si echipa de proiect”, a precizat la finalul conferintei.

Noi speram ca aceste idei va vor ajuta si va vor motiva in construirea unei afaceri de durata. Mult succes.

About Author

Ioana Amăriuței Popa's picture
Ioana Amăriuței Popa
Fost jurnalist cu peste 10 ani experienta in presa scrisa si audio, Ioana Amariutei Popa este in prezent specialist in comunicare si isi imparte timpul intre pasiunile sale branding, social media si publicitate.
ad-test-3