Date recente de la S&P Global arată o perspectivă tot mai pesimistă pentru piața vehiculelor electrice pe baterii (BEV) din Uniunea Europeană, pe fondul unor condiții economice în schimbare. Între prima și a doua jumătate a anului 2024, așteptările pieței s-au modificat semnificativ, determinând o reevaluare a tendințelor în UE. Potrivit datelor, în 2025, cota de piață previzionată pentru mașinile electrice pe baterii a fost redusă semnificativ de la 27% în prima jumătate a anului 2024, la doar 21% în prezent. Această ajustare semnalează un obstacol major în atingerea obiectivelor UE pentru reducerea emisiilor de CO2 în 2025, generând îngrijorări în capitalele europene.
Apeluri pentru acțiuni strategice în industria auto
Martin Kupka, ministrul Transporturilor din Cehia, a subliniat nevoia unei abordări proactive: „Fără un plan de acțiune industrială bine direcționat, riscăm să rămânem în urmă față de SUA și China. Datele recente arată că UE trebuie să adopte un sistem mai flexibil pentru a sprijini producătorii auto în atingerea țintelor ambițioase de reducere a emisiilor de CO2. Profiturile industriei trebuie investite în soluții inovatoare, nu în plata penalităților.”
Stagnarea pieței implică costuri de conformitate considerabil mai mari pentru producători. Potrivit datelor de la S&P Global, pentru a atinge țintele de emisii, companiile ar putea fi nevoite să colaboreze cu producători din China și SUA, ceea ce ar direcționa resurse financiare către competitori non-europeni, în detrimentul industriei europene.
Riscuri pentru strategia de decarbonizare
Sigrid de Vries, director general al Asociației Europene a Producătorilor de Automobile (ACEA), a atras atenția asupra gravității situației: „Criza iminentă necesită acțiuni urgente. Toți indicatorii arată o stagnare a pieței vehiculelor electrice în UE, tocmai când accelerarea era esențială. Costurile disproporționate de conformitate pentru producătorii europeni în 2025 pun în pericol succesul întregii politici de decarbonizare a transportului rutier. Europa trebuie să rămână pe drumul tranziției verzi prin adoptarea unei strategii eficiente.”
ACEA subliniază că țintele ambițioase pentru 2025 sunt amenințate de factori externi, precum infrastructura insuficientă de încărcare și lipsa stimulentelor pentru piața BEV. Aceste probleme, care depășesc controlul producătorilor, impun o revizuire urgentă a abordării actuale.
Apel la ajustarea standardelor și reducerea costurilor
În contextul provocărilor economice și geopolitice recente, ACEA solicită un plan de reducere a costurilor pentru 2025, precum și o revizuire accelerată a standardelor de emisii pentru vehiculele ușoare și grele. Este esențial ca UE să sprijine competitivitatea industriei europene, evitând transferul de resurse financiare către competitori globali și menținând cursul tranziției către mobilitatea verde. Aceste măsuri ar putea redefini strategiile pe termen lung ale UE, contribuind la consolidarea unei industrii auto puternice și sustenabile, capabilă să sprijine obiectivele ambițioase de mediu și să mențină poziția competitivă pe piața globală.
Sursa foto Shutterstock