ad-test-0
ad-test-2

Ivan Patzaichin: "Vreau să reconectăm oamenii de natură și avem ca instrument-cheie canotca. Canotca va deveni un mesager al Deltei."

Ivan Patzaichin este omul pe care nu se poate sa nu-l cunoști. Sportiv remarcabil, antrenor de succes și antreprenor cu inițiativă Ivan Patzaichin  se autodefinește ca fiind un ”om normal, norocos”. În interviul acordat în exclusivitate BusinessAge, Ivan Patzaichin vorbește despre antreprenoriat social, Deltă și Rowmania, proiectul prin care promovează România și turismul liniștit.

BusinessAge: Mulți foști sportivi de performanță aleg după retragere antreprenoriatul. Nu sunt însă atât de mulți cei care prin prisma brandului personal puternic, construit în zeci de ani cu multă muncă, promovează valori reale precum locul în care s-au născut sau țara în care s-au format ca oameni și sportivi. Ce v-a determinat să porniți pe acest drum - și mă refer aici la proiectul Rowmania?

Ivan Patzaichin: Totul a venit cumva natural, firesc. Eu am pornit de pe apele Deltei și am devenit cunoscut pe apele lumii. Practic toată viața și cariera mea au fost influențate de faptul că m-am nascut în Delta Dunării. Și după ce am încheiat o carieră sportiva de 20 ani și încă 20 ani am fost antrenor, am decis să încep o nouă etapă, cea de antreprenor. Sper că e ceea ce voi face în urmatorii 20 ani, pentru că sunt o fire foarte activă, nu mă pot vedea la pensie.

Mă simt într-un fel dator să întorc Deltei și oamenilor de acolo puțin din ceea ce mi-au oferit. Așa a apărut mișcarea Rowmania, proiectul meu de antreprenoriat social. Din cauză că Delta este o rezervație naturală, există multe restricții, și de aceea, aici este alt ritm de viață, alt ritm de dezvoltare față de restul țării, iar populația este mai săracă. Eu vreau să îi fac pe oameni conștienți de potențialul turistic al zonei, de faptul ca ei au ceva de câștigat de pe urma turismului făcut cu respect față de natură. Dacă lucrăm împreună, dacă încercăm să „demontăm” alături de ei modelele de business, putem construi un context favorabil și încet încet oamenii își vor da seama că proiectele de dezvoltare chiar funcționează, și ei pot realmente beneficia de pe urma lor.

Mă întristează să constat că în prezent oamenii nu mai privesc Delta ca pe un teritoriu al lor

BusinessAge: Cui se adresează Rowmania? Cât sunt de deschiși oamenii la ecoturism?

Ivan Patzaichin:  Rowmania se adresează oamenilor activi și de bun-simț, celor care iubesc natura și mișcarea aer liber. În ultimul timp, am observat că tot mai multă lume preferă un alt fel de turism, făcut pe îndelete, nu din fugă. Am aflat că există un nume pentru asta: turism lent. „Lent” nu mi-a fost niciodată un cuvânt prea simpatic, ca sa zic așa, dar ideea care stă în spatele expresiei „turism lent” mi-a plăcut. E, de fapt, ca într-o situație de negocieri în care toată lumea câștigă, câștig la câștig, cum se spune: turiștii se bucură mai mult de experiența pe care o au, și în același timp natura mai câștigă niște timp să se refacă. E bine că se vede din ce în ce mai mult că lumea își dă seama de importanța unei atitudini responsabile față de mediu. De fapt, astfel de turiști existau și până acum, însă făceau parte dintr-o nișă„neglijată” de operatorii de turism și, până de curând, nu au fost formulate oferte serioase.

BusinessAge:  Canotca, acest hibrid între canoe și lotcă, este o ambarcațiune din lemn. Care sunt avantajele lemnului și de ce ați optat pentru un astfel de material, să spunem, în detrimentul mult mai actualei fibre de sticlă?

Ivan Patzaichin: Lotca tradițională este realizată din lemn. Ideea noastră a fost să realizăm o ambarcațiune care să preia caracterul acesteia, îmbinând în același timp meșteșugul tradițional cu inovația tehnologică. Așa a apărut canotca. Totodata, am dorit să nu lăsăm să se piardă o meserie cu traditie in zona Deltei, aceea de constructor de bărci de lemn, “marangoz”. Acum, ăsta e un meșteșug pe cale de disparitie. Dar, de fapt, cel mai mult am vrut să oferim o nouă oportunitate unor oameni care ar putea trăi practicând această meserie. Nu e puțin lucru!

BusinessAge:  Într-o societate în care totul se mișcă cu o viteză amețitoare, promovați un turism liniștit. Care este diferența între a vizita Delta Dunării într-o barcă cu motor și în canotcă?

Ivan Patzaichin: Nu vă pot povesti eu. Trebuie să le încercați pe amândouă, și apoi să îmi spuneți care v-a plăcut mai mult. Vă aștept la Crișan!

BusinessAge:  Cum este Delta lui Ivan Patzaichin? Cum s-a transformat această zonă mirifică din copilărie și până în prezent?

Ivan Patzaichin: Mă întristează să constat că în prezent oamenii nu mai privesc  Delta ca pe un teritoriu al lor, și parcă nu le-ar păsa ce se întâmplă în jur. Este totul foarte haotic. Sunt foarte puține case care au rămas autentice, s-au construit pensiuni care arată precum cabanele de la munte, se practică intens braconajul. Înainte oamenii aveau foarte multă grijă de pământul lor, erau atenți cu mediul, dar era ceva natural, nu făceau nimic special pentru asta. Se comportau așa cum apucaseră de la părinți și aveau un mult mai mare respect față de resursele pe care natura le-a daruit. Era o adevarată comunitate.

„Triunghi al ecoturismului” între Crișan, Mila 23 și Caraorman - un fel de traseu eco-cultural pe care să-l parcurgi cu canotca.

BusinessAge:  Turismul ecologic cu canotca nu se adresează exclusiv Deltei Dunării. Unde vă gândiți să îl mai promovați?

Ivan Patzaichin: Am în plan ca în aceasta vară sa pornesc, impreuna cu Asociația “Ivan Patzaichin – Mila 23”, turneul „Descoperă Rowmania” prin opt-zece orașe din țară. Practic, va fi o serie de mini-festivaluri pe apă în orasele strabatute de rauri sau cu deschidere la lacuri. Vreau să reconectăm oamenii de natură și avem ca instrument-cheie canotca. De altfel, de cand am pornit proiectul Rowmania am vrut sa popularizez agrementul cu barca cu vâsle în toate traseele de pe apele din România. De ce? Pentru că vâslitul este simplu, este plăcut și e o foarte bună formă de mișcare în aer liber. Din punctul meu de vedere, este cea mai bună alternativă la sala de fitness.

BusinessAge:  Cum vedeți dezvoltarea proiectului Rowmania? Ce ne așteaptă în acest an? Care este stadiul atelierului școală și a centrelor de ecourbanism?

Ivan Patzaichin: Atelierul-școală de marangozi este gata pe jumătate și sper ca anul acesta să avem și prima serie de cursanti. Nu ne-am pierdut speranța că vom reuși până la urmă să deschidem Centrul de promovare a Destinațiilor de Ecoturism –București, la care lucrăm încă de anul trecut. Așa că probabil va fi gata în luna iunie.

Vreau ca în această vară să punem bazele unui „triunghi al ecoturismului” între Crișan, Mila 23 și Caraorman, un fel de traseu eco-cultural pe care să-l parcurgi cu canotca. La Crișan avem încă de vara trecută un centru de ecoturism și acolo va fi punctul central de unde lumea poate lua canotci pentru o plimbare. La Mila 23 vom înființa un centru gastronomic și cultural, iar la Centrul de la Caraorman se vor putea observa speciile de păsări și natura sălbatică de acolo.

Anul acesta îmi propun să deschid si o școală de inițiere în sporturi nautice în Mila 23. Este un proiect de al meu de suflet, pornit de la faptul că de peste 20 de ani nu a mai ieșit nici un campion din zona Deltei. Copii de acolo au uitat să vâslească, le este rușine. Acum au alte modele....

Vom continua campania Danube Connection, de promovare a Deltei și a celorlalte destinații de ecoturism din România în țările riverane Dunării. Dacă anul trecut am fost prezenți la Viena, Bratislava și Budapesta, anul acesta îmi propun să atrag și locuitorii din Germania, Serbia și Bulgaria în competițiile de canotci 10+1. Canotca va deveni astfel un mesager al Deltei.  Le vom arăta turiștilor străini, la ei acasă, că suntem pregătiți să îi primim cu bărci cu vâsle în Deltă, în centrele Rowmania.

Pregătim și a treia ediție a Rowmania Fest – Festivalul Internațional al Bărcilor cu Vâsle, în ultimul weekend din august, la Tulcea. Mi-aș dori ca prin acest festival să aduc în zonă cât mai mulți turiști români sau străini, la sfârșit de vară, momentul când e cel mai frumos să vizitezi Delta. Ba mai mult, anul acesta, în cadrul Festivalului, vom avea și Delta Rowmania Triathlon, etapa a Circuitului Național de Triatlon. Cum vă spuneam, decât să te duci la sală, mai bine faci mișcare în natură, orice fel de mișcare...

Norocul m-a însoțit întodeauna. Sunt un om foarte norocos.

BusinessAge:  În altă ordine de idei, ați adunat în jurul dumneavoastră arhitecți, designeri, muzicieni, fotografi -  într-un cuvânt artiști de excepție. Care este punctul comun care vă înterrelaționează?

Ivan Patzaichin: Punctul comun este pasiunea pe care o manifesta fiecare dintre ei pentru meseria pe care o practică. Eu am doar meritul de a îi aduce la un loc. Ne unește perseverența, aș spune chiar încăpățânarea. Sunt oamenii care nu se descurajează cand lumea este importiva lor, sunt obișnuiti să gândească altfel, uneori contra curentului. Îi înțeleg foarte bine, pentru și eu m-am gasit de multe ori în poziția asta, și asta m-a ambiționat să duc la bun sfârșit ceea ce-mi propusesem. În afară de asta, pur și simplu mă simt bine cu ei, i-am învățat să și vâslească... Le plăcea lor și dinainte...

BusinessAge:  Care sunt pasiunile dumneavoastră și tabieturile care vă bucură?

Ivan Patzaichin: Îmi place foarte mult să îmi fac de lucru în grădina mea de la Snagov, unde am și pomi fructiferi, și flori și legume. Îmi place să mă ocup de grădinărit și o grădină nu te lasă să lenevești, tot timpul are nevoie de tine. Din pacate, nu am atât timp cât mi-aș dori. Îmi mai lipsește ceva, tot din cauza timpului: n-am mai ieșit să vâslesc pe Snagov de foarte multă vreme.

BusinessAge: Cine este Ivan Patzaichin? Noi cu toții vă respectăm pentru rezultatele sportive incredibile, pentru felul în care ați promovat România, atât prin sport, cât și prin proiecte antreprenoriale îndrăznețe. Prin prisma ochilor, sufletului și gândurilor dumneavoastra, cine este Ivan Patzaichin?

Ivan Patzaichin: Un om normal. Sunt un canoist din Mila 23, care de mic a decis ca nu vrea sa fie pescar, ci campion, asa cum mai erau baietii mai mari. Dupa aia, am avut noroc. Și norocul m-a însoțit întotdeauna. Sunt un om foarte norocos.

***

sursa foto: Reprezentanța Comisiei Europene în Romania

About Author

Business Age
Business Age este centrul de resurse pentru sectorul business care oferă cititorilor informaţii din domenii precum marketing, mărci comunitare, PR şi publicitate, juridic, educaţie financiară, economie, antreprenoriat, afaceri online şi achiziţii publice.
ad-test-3