ad-test-0
ad-test-2

E-commerce in Romania – studiu calitativ

Ce inseamna ecommerce in Romania si de ce tot mai multi romani au incredere sa cumpere din magazinele vitruale? Cum transformi un simplu site tip magazin intr-o afacere de succes? BusinessAge a realizat un material complex tocmai pentru conferi o viziune completa asupra comertului online de nisa din Romania.  Am ales pentru acest studiu piata de magazine online care comercializeaza imbracaminte si incaltaminte. Am considerat interesant pentru noi acest domeniu deoarece este a doua piata din Romania, dupa cea de electronice&electrocasnice si, in plus, este o nisa mai delicata deorece consumatorii trebuie sa se lase convinsi sa cumpere fara sa probeze.

Pentru realizarea acestui material am solicitat ajutorul magazinelor de top din online-ul romanesc. Ne-au raspuns interviului nostru Originals.ro si ZorileStore.ro.

Pentru inceput haideti sa vedem care sunt avantajele unei astfel de afaceri.

Originals.ro: Principalele avantaje pentru consumatori sunt: oferta de produse mult mai mare decat in mediul offline (luam in calcul numarul de magazine dintr-o zona geografica la care are acces zilnic un cumparator), avantajul preturilor, comoditatea plasarii comenzilor.
Ca si comerciant  beneficiezi de o piata de desfacere mult mai mare (la nivel national) precum si de  costuri mici de intretinere care se reflecta in pretul de vanzare. Nu mai esti nevoit sa platesti chirii in spatii comerciale sau angajati care sa lucreze in schimburi la centrele de vanzare.

ZorileStore.ro: Cel mai mare avantaj este evident timpul. Suntem in era vitezei si parca nu ne mai ajung cel 24 de ore ale zilei.Un magazin online are avantajul ca este deschis oricand, puteti face comanda la orice ora din zi si din noapte. Practic s-a reusit sase aduca muntele la Mohamed.
Azi, cand suntem toti prezenti in online cu siguranta pe internet poti gasi mult mai repede o gama extrem de variata de servicii si produse.
Referindu-ma strict la imbracaminte/incataminte – deci fashion, o nisa in plina ascensine, o nisa ce cu siguranta va ajunge cate de curand la acelasi nivel cu It&C , in Romania  pune la dispozitie internautilor milioane de produse.
Ce iti poti dori mai mult decat atat? Sa fii la un click distanta de mii de modele de incaltaminte, sute de branduri celebre de incaltaminte ? Si cum lupta este acerba si fiecare magazin online de fashion incearca sa atraga cumva atentia clientului/userului e clar ca cel care are de castigat este chiar el.
Toti oamenii din marketing –ul online ii stau la dispozitie, lui clientului pentru a-i satisface dorintele.

Punand in balanta, principalul dezavantaj al magazinelor online de imbracaminte/incaltaminte este acela ca un cumparator nu poate atinge si proba produsul decat dupa ce l-a achizitionat.  Solutiile oferite de magazinele online sunt garantii extinse, servicii de retur, afisare 360 de grade a produsului, sau instrumente pentru a alege marimea potrivita.

Piata de e-commerce este in plina expansiune. Jucatori din offline, trec in online, nisele se diversifica, avantajele competitive conteaza. Pentru un loc fruntas intre cele mai bine cotate magazine din online clientul trebuie sa fie in centrul atentiei. Mai mult clientul este cel care isi doreste calitate si rapididate in livrarea produselor si feedback in timp real.

Intr-o zona in care competitia este in crestere, mai ales deoarece concureaza si cu marii jucatori din offline, o clasare in topul celor mai de incredere magazine din online trebuie bazata pe o strategie coerenta.  Mai mult, “lupta nu trebuie sa se faca in preturi deoarece piata din Romania ar risca sa ajunga intr-o situatie similara celei din UK, unde marii retaileri sunt nevoiti sa reduca preturile foarte mut pana la nivelul minim a marjei de profit. In aceste conditii doar rulajele mari te pot mentine pe traiectoria rentabilitatii”, sunt de parere reprezentantii Originals.ro.

In acest context, care sunt avantajele dumneavoastra clare fata de concurenta?

Originals.ro: Avand o serie de produse comune la preturi apropiate mizam pe serviciile oferite clientilor. Pornind de la asistenta la cumparare si beneficii incluse in pachet, pana la asistenta post vanzare (garantie si returnare).

ZorileStore.ro: Unul din avantajele noastre este sistemul de vizualizare la 360 de grade implementat in magazinul nostru online, cu manechini umani.
Un alt avantaj a fost acela ca mereu am fost seriosi si fiecare comanda sau nelamurire a fost tratata cu toata atentia. Astfel am castigat increderea cumparatorilor, iar acesta chiar este un aspect extrem de important.
Evident, mentinerea contactului cu clientii si potentialii clienti prin intermediul retelelor de socializare.Suntem foarte activi pe pagina noastra de facebook si astfel clientii si potentialii clienti au ajuns sa ne cunoasca mai bine.

Cu experienta sau aflate mai la inceput, cele doua magazine online raporteaza cresteri. 

Originals.ro: Activam pe piata din Romania de 7 ani si suntem in continua dezvoltare. Am reusit sa ne mentinem pozitia de leader pe segmentul Imbracaminte/ incataminte -sport/Casual prin cresterea unui brand, nu doar prin campanii de vanzari. De la an la an ne-am dublat cifra de afaceri si numarul de clienti. Ca o recunoastere a muncii depuse am obtinut in 2012 premiul „Magazinul Anului in E-commerce” oferit de GpeC.

ZorileStore.ro: Suntem online de doi ani si in acesta perioada am evoluat  destul de mult. Suntem prezenti in top –ul celor mai sociale magazine online si am reusit sa facem buzz cu fiecare campanie lansata.
Numarul clientilor creste constant de la luna la luna, iar rata de conversie a crescut simtitor anul acesta.

Pentru cei care se simt incurajati sa inceapa o afacere ecommerce, aflam ca trebuie in primul rand rabdare si resurse pentru promovare. In functie de obiectivele setate, punctul critic poate fi deposit dupa 6 luni sau 2 ani in cazul in care iti propui sa cresti in forta. “Important este ca dupa ce treci de acest prag sa te mentii. Poti oricand sa revii la puntul de pornire daca sunt luate decizii nepotrivite”.

Ambele magazine sunt de acord ca toate domeniile au avut cresteri in comertul online, insa cea mai mare crestere este inregistrata in segmentul fashion si se asteapta ca in curand sa depaseasca IT&C.
In urmatorul articol pe aceasta tema care va fi publicat saptamana viitoare, vom prezenta particularitati legate de consumatori. De altfel, potrivit unui studio Daedalus, realizat la sfarsitul anului trecut, una din doua vizite pe site-urile magazinelor online este in scop pur de informare si doar una din patru, e in scopul achizitiei de produse si servicii.

About Author

Business Age
Business Age este centrul de resurse pentru sectorul business care oferă cititorilor informaţii din domenii precum marketing, mărci comunitare, PR şi publicitate, juridic, educaţie financiară, economie, antreprenoriat, afaceri online şi achiziţii publice.
ad-test-3