ad-test-0
ad-test-2

Blueseed, marturia ca viitorul e aici - Interviu cu Dan Dascalescu

Acesta este un interviu care trebuie citit pana la final. Argumentele sunt evidente.

Din interviu afli despre cum sa iti incepi afacerea in SUA, la jumatate de ora de Sillicon Valley, fara sa iti trebuiasca viza de lucru, ci doar tip business. Este un interviu cu Dan Dascalescu, un galatean ajuns in Silicon Valley care a gandit impreuna cu doi parteneri americani un incubator de afaceri plasat in apele internationale - Blueseed, incurajand antreprenoriatul, defavorizat de legislatia americana.

E un interviu detaliat si motivant, care te poate determina sa aplici pentru un loc pe Blueseed. Doua start-upuri din Romania deja au facut-o. Poti consulta galeria foto pentru a vedea cum va arata nava ce urmeaza sa fie lansata oficial in vara anului viitor. Mai mult, Hollywod-ul deja e interesat de Blueseed.

Apoi, Dan Dascalescu vorbeste despre seasteading – orase plutitoare ale caror modele experimentale de guvernare ar putea fi adoptate si pe uscat. “Un numar de tehnologii in curs de dezvoltare vor atinge stadiul de maturitate si vor colabora la crearea acestor orase plutitoare destul de curand- in 10-15 ani vom avea cel putin 5 asemenea orase”, este de parere Dan Dascalescu.

Cat de usor este pentru un tanar din ziua de azi sa isi urmeze visul? Aceasta este intrebarea la care raspunde in final Dan Dascalescu, mentionand ca in urma cu 10 ani, antreprenoriatul nu era privit ca o cariera serioasa. In prezent oportunitatile sunt multiple, iar tinerii cu initiativa nu trebuie decat sa le valorifice.

Dan Dascalescu este in prezent CIO si CTO al Blueseed. El a raspuns in exclusivitate intrebarilor BusinessAge intr-un interviu in timp real, via Skype.

BusinessAge: Ce este Blueseed?

Dan Dascalescu: Blueseed este o companie californiana pe care am fondat-o impreuna cu doi parteneri americani in august 2011, care are drept scop principal rezolvarea problemei vizelor pentru antreprenori in Statele Unite. Pentru cei care nu sunt la curent aceasta problema, antreprenorii care vor sa vina aici in California, in particular in Silicon Valley, nu au un mecanism legal prin care sa poata face acest lucru. Nu exista o viza pentru antreprenori. Exista viza pentru angajati, pentru investitori, dar daca ai propriul tau start-up nu exista viza pentru a veni in SUA. Situatia este ridicola, se stie lucrul acesta, au fost o multime de legi propuse, dar nici una nu s-a miscat in Congres aici pentru ca imigrarea este un subiect complex.

Blueseed va ancora o nava de croaziera 12 mile vest de Sillicon Valley. Distanta este aleasa pentru ca o plaseaza in apele internationale, in afara jurisdictiei SUA. Pentru a concepe un start-up pe vas, nu ai nevoie de viza.

Viitorii ocupanti ai Blueseed ar putea veni in mod direct cu o alta nava care se va atasa, dar cel mai probabil vor veni prin California, folosind o viza business/travel (B1/B2), care este mult mai usor de obtinut, decat cele de munca; de 30 de ori mai usor. In 2012, s-au acordat5,4 milioane de vize de acest tip in America (cu 20% mai multe decat in 2011).

Cum poti fi acceptat pe Blueseed, nava celor 1000 de antreprenori

Business Age: Pentru start-upurile din intreaga lume, Blueseed reprezinta o competitie. In mod evident, nu toti aplicantii vor avea ocazia sa isi plaseze birourile pe nava. Cum alegeti start-upurile cele mai interesante? Care este capacitatea navei?
Dan Dascalescu: Selectia este o problema importanta deoarece deja avem peste 360 de start-upuri care au aplicat, iar capacitatea navei variaza intre 150 si 300 de start-upuri, in functie de numarul de reprezentanti al fiecarui start-up. Cu alte cuvinte, nava poate gazdui 1000 de antreprenori, plus inca 100 de reprezentanti ai personalului auxiliar, cum ar fi mentori, traineri, personal legal, marketeri, programatori independenti care pot fi angajati si asa mai departe.
Noi va trebui sa alegem dintre start-upurile care vor aplica. Probabil cand vom lansa anul viitor vor fi cateva mii, astfel incat alegerea este un proces foarte important. Selectia va fi realizata de noi, fondatorii firmei, alaturi de o serie de investitori angel din Silicon Valley. Deja formam un board de 5 persoane si vom incepe sa alegem din start-upurile care au aplicat, cateva care pot primi investitii in momentul de fata, inainte de a veni pe nava.

BusinessAge: Cum eliminati riscul de a aduce pe nava persoane considerate periculoase – membri ai unor grupuri de interese, teroristi?

Dan Dascalescu: Procesul se numeste due diligence si include, printre altele, un background check. Noi insine am fost investigati inainte de a primi investitiile de la Floodgate Fund si Correlation Ventures, care s-au asigurat ca nu e nimic in neregula cu partenerii mei.

Noi vom face acelasi lucru. In plus, atunci cand aplici pentru o viza business/travel trebuie sa mergi la consulatul  SUA din tara in care locuiesti. Cei de acolo fac un alt set de verificari. Se asigura ca nu esti terorist sau criminal, nu ai cazier, nimic de genul acesta.

BusinessAge: S-au inscris in competitie si start-upuri din Romania?

Dan Dascalescu: Sunt doua. Unul este golibre, un start-up al carui scop este sa finanteze calatorii. Un fel de Kickstarter pentru voiaje.

Al doilea este Good Momming!, o platforma care ajuta mamele sa ia decizii informate in legatura cu cresterea copiilor lor.

Legislatie si securitate pe nava

BusinessAge: Ce fel de reguli, legi vor fi aplicate pe nava? Cum vor fi rezolvate potentialele conflicte?
Dan Dascalescu: Vom arbora steagul Bahamas, iar Bahamas are un sistem legal foarte apropiat de cel al Marii Britanii. Conflictele legale sunt de doua tipuri: civile si criminale. Cele civile vor fi rezolvate printr-un mecanism de arbitraj comercial.

In alta ordine de idei, daca sunt litigii de genul “mi-a furat cineva laptopul”, acestea se rezolva in trei niveluri. In primul rand vom avea agenti de paza - fosti ofiteri de politie sau reprezentanti ai fortelor speciale maritime. Avem un partener (Meridian Global Consulting), care se ocupa de securitatea maritima, atat la bord, cat si impotriva eventualilor atacuri, cum ar fi piratii.

Ce se intampla cu piratii este o intrebare pe care o primim in mod frecvent. Piratii nu exista in California. In orice caz, navele de croaziera sunt dotate cu arme sonice. In momentul in care o arma este indreptata spre tine, se aude un sunet foarte puternic si nu poti sta in zona respectiva. Sunt o multime de metode tehnice de a evita atacurile.

In al treilea rand vom avea o forta de securitate pe nava. Capitanul navei are puteri legislative. In momentul in care are loc o infractiune, el poate decide ca suspectii vor fi detinuti pana cand se determina cauzele, iar cei care sunt vinovati vor fi trimisi la un tribunal fie din California, fie din Bahamas.

BusinessAge: Povesteai ca pe nava va fi arborat steagul Bahamas. Care a fost motivul pentru care ati facut aceast alegere?

Dan Dascalescu: Fiecare nava care se afla in apele internationale trebuie sa aiba un steag si in mod obisnuit, navele arboreaza steagurile unui numar restrans de tari care permit navelor din alte tari acest lucru. Aceste tari permisive sunt Bahamas, insulele Marshall, Liberia, Panama, Malta si alte. Dar alte tari precum Elvetia sau SUA necesita ca persoana care detine nava sa aiba cetatenia tarii respective. In plus, daca am fi ales stegul american ar fi trebuit sa impunem vize. Din acest motiv, trebuie sa avem alt steag, iar Bahamas este unul dintre cele mai eficace din punct de vedere al costurilor, al timpului necesar pentru a obtine steagul respectiv si al sistemului de legi in vigoare.

Mamutul de 190 de metri, laborator pentru idei inovatoare

BusinessAge: Cum a fost gandita pozitia navei?

Dan Dascalescu: Pozitia navei a fost aleasa deliberat din doua considerente – trebuie sa fie aproape de Silicon Valley, pentru ca aici este in mod clar locul cel mai propice din lume pentru a porni un startup. Al doilea motiv este situarea in afara jurisdictiei Statelor Unite. Problema a fost identificarea celui mai apropiat punct de Silicon Valley care nu este in SUA. Un prim raspuns a fost Mexic, dar Mexic este de fapt la circa 700 de kilometri sud-est, iar nava este la doar 14 kilometri vest.

SUA are un set de balize pe coasta Californiei, iar fiecare baliza colecteaza date foarte amanuntite despre starea oceanului: inaltimea valurilor, viteza vantului, temperatura, directia curentilor si asa mai departe. Noi am analizat datele respective, iar in punctul in care dorim sa stationam nava, valurile vor fi 93% din timp sub 3 metri inaltime. Un val de trei metri poate parea relativ mare, dar pentru o nava de croaziera cu o lungime de 190 de metri, cum e cea pe care vrem sa o folosim, va fi practic imperceptibil daca nava este aliniata corect. In unele cazuri relative rare, valurile pot ajunge pana la 5-6 metri, dar vor avea o durata de maxim o ora sau doua. Uneori nu va fi foarte placut pe nava, dar furtunile de genul acesta trec foarte rapid.

Fuel Cells, tehnologia care ar putea inlocui cu succes combustibilii conventionali

Businessage: Este Blueseed o companie verde?

Dan Dascalescu: Da. Vom folosi in primul rand energie eoliana pentru ca in punctul din ocean in care vrem sa amplasam nava, vanturile sunt constante si suficient de puternice pentru a genera circa 20% din energia care ne trebuie.
Energia valurilor de asemenea poate fi exploatata si deja suntem in discutii cu cateva companii care se ocupa de acest lucru. Energia solara o putem exploata, insa zona este relativ neprielnica pentru ca in circa jumatate din an este acoperita de nori.
Analizam si posibilitatea utilizarii unui combustibil pe baza de alge. Suntem in parteneriat cu o companie care studiaza algal biofuels. Vom avea probabil un fel de ferma de alge, auxiliara navei.

BusinessAge: Cat la suta din energia necesara functionarii Blueseed va fi verde? Restul de energie necesara de unde va proveni?
Dan Dascalescu: Aproximativ 40% la inceput. Dupa ce vom reusi sa scalam energia din aer si din undele oceanului vom tinde spre suta la suta. Restul energiei probabil va veni din combustibil conventionali, dar exista o alternativa foarte intreresanta pe care o studiez, ca CTO al Blueseed: fuel cells (pile de combustie).

Acestea consuma hidrogen in mod absolut nepoluant. Singurul produs de esapament este apa. In plus, eficienta lor este impresionanta - de circa 4-5 ori mai mare decat a combustibililor conventionali.

Un astfel de fuel cell poate alimenta cu energie o universitate intreaga. Un exemplu elocvent in acest sens sunt doua universitati din Silicon Valley, San Francisco State University si Hayward University (cele doua instalari product 3 megawați, indeajuns pentru a furniza electricitate pentru 3000 de locuinte din San Francisco Bay Area). In mod obisnuit sunt folosite ca generatoare de back-up pentru spitale, iar mai nou, fuel cells fabricate de Bloom Energy au fost cumparete de catre Walmart, AT&T, Adobe, CocaCola, Ebay, Google, Bank of America, FedEx si alte corporatii mari. Este una dintre tehnologiile pe care le-am mentionat inainte, care vor ajuta la create de orase pe ocean in viitorul nu foarte indepartat.

Aceleratorul de start-upuri va fi lansat oficial in vara anului 2014

Business Age: Cand va fi lansat Blueseed?
Dan Dascalescu: Pana acum ne-am ocupat in primul rand cu studii de fezabilitate, ne-am asigurat ca este posibil sa avem o nava in locul respectiv. Din punct de vedere al conditiilor oceanului, din punct de vedere legal – a fost foarte complex pentru ca este vorba de o combinatie de legi maritime, ale dreptului la munca, imigrare, vama, transport de persone si material si asa mai departe. Am determinat ca este perfect legal si posibil sa amplasam nava acolo.
 
Am testat si publicul tinta. Am invatat ceva foarte interesant. Noi am pornit cu ideea de a oferi o alternative la vizele de munca si am observat la start-upurile care au aplicat ca motivatia lor numarul unu nu este sa scape de vize, ci sa se afle intr-un spatiu pentru start-upuri absolut unic. Fiecare antreprenor va fi inconjurat de alti aproximativ 1000 de antreprenori, fiecare cu o capacitate, portofoliu si experienta exceptionale. Asta este motivatia numarul unu. A fost un mic pivot, de la a rezolva problema vizelor, la a crea un spatiu unic pentru antreprenoriat.

Am avut si o expunere in presa exceptionala, cel putin in SUA. Fiecare publicatie de la Asociated Press la ZDNet net a scris despre noi. Am vorbit cu persoane din conducerea United State Citizenship and Immigrations Service, care sustin ideea noastra; am vorbit cu persoane din Camera Reprezentanților, care de asemenea sustin ideea. Am obtinut o prima runda de fonduri de la Floodgate Fund, Correlation Ventures si ZhenFund, iar acum cautam restul capitalului, circa 25 milioane de dolari pentru a inchiria nava pe care vrem sa o lansam in vara anului viitor.

BusinessAge: Cum stapaniti politicile anti. Asa cum sunt sustinatori, banuiesc ca sunt si opozanti…

Dan Dascalaescu: Circa 95% din articolele din presa sunt pozitive. Am fost extem de atenti in termeni de relatii publice. Asta cred ca este o lectie deosebit de utila pentru alti antreprenori. Atentia incepe cu simpla alegere a cuvintelor. De exemplu, daca ne intreaba un reporter cati angajati vor fi pe nava, raspunsul corect nu este “1000 de angajati”, ci “1000 de antreprenori”. Trebuie sa fie foarte clar ca nava este pentru antreprenori, pentru start-upuri, nu pentru a angaja forta de munca care lucreaza pentru bani putini, peste program. Acest lucru e foarte important pentru ca Americanii au o teama teribila ca imigrantii le fura job-urile (fara sa inteleaga ca antreprenorii creeaza locuri de munca).

Ghid pentru start-upuri. Ce pot face dupa ce parasesc Blueseed?

BusinessAge: Care este parcursul gandit pentru start-upuri? Cat timp pot fi gazduite pe Blueseed?
Dan Dascalescu: Vom rula in paralel cateva programe de accelerare, cu durata incepand de la trei luni pentru start-upuri web, pana la programe de circa un an pentru start-upuri care depind de hardware, robotica sau biotehnologie.

Dupa perioada de acelerare, start-upurile pot alege sa ramana pe nava si sa plateasca in continuare chiria, pot pleca inapoi in tara lor si se pot extinde si contribui la mediul antreprenorial din care au pornit, sau pot pleca catre Silicon Valley.

In mod particular, daca petrec pe nava peste un an si isi deschid imediat cum vin o filiala in Statele Unite, exista o viza de transfer care permite transferul fondatorilor companiei de pe nava, catre corporatia din SUA. Acesta este un alt mecanism prin care pot veni legal in Statele Unite.
Un al patrulea mod de a continua este achizitia de catre o alta companie, lucru care se intampla relativ frecvent. De exemplu Google cumpara cate 2-3 companii pe luna. Este unul dintre jucatorii importanti de pe piata.

Chiria pe vas va fi comparabila cu cea din San Francisco

BusinessAge: Blueseed este o companie, drept pentru care trebuie sa genereze profit. Care sunt canalele de monetizare gandite pentru nava?
Dan Dascalescu: Compania Blueseed are trei canale de monetizare. In primul rand vom percepe chirie pentru ca suntem echivalentul unui complex de apartamente pe o nava. Chiria este in medie 1600 de dolari/persoana/luna, iar prin comparatie, in San Francisco, un apartament mic este 2050 dolari pe luna, iar in plus,un birou sau un spatiu de co-working costa incepand de la 400 de dolari. Asadar, noi vom avea preturi comparative cu San Francisco. Pretul de 1600 $ include spatiul co-working. 
Al doilea canal de monetizare este pachetul de actiuni (equity) - portiunea din start-upuri pe care o va detine Blueseed. Acceleratoarele in mod obisnuit au intre 6,5 pana la 10% din actiunile oricarui start-up pe care il accelereaza. Noi vom percepe 6,5% din start-upurile care vor lua parte in programele noastre.
Al treilea mod de a monetize este proiectul in sine, care are o notorietate foarte mare. Deja avem cereri de la Hollywood pentru diverse filme si programe TV. Show-uri gen Arena leilors-ar preta perfect.
Plus, sunt posibilitati de sponsorizari, parteneriate si asa mai departe.

BusinessAge: Optati pentru operatori de servicii americani sau internationali?
Dan Dascalescu: Operatorii de pe nava vor fi in principal companii americane, iar personalul va fi in general din afara Statelor Unite, pentru a fi competitivi la nivel de pret. Filipine e o tara din care vin foarte multi lucratori din industria navelor de croaziera, mai ales cei din partea hoteliera.

Blueseed, promotor al conceptului de seasteading

BusinessAge: Blueseed este vazut ca un punct de inceput pentru seasteading, concept pentru care tu esti ambasador. Explica te rog ce inseamna seasteading.
Dan Dascalescu: Seasteading este conceptul de colonizare a oceanelor cu un scop foarte interesant - identificarea de noi forme de guvernare. Problema pe care o rezolva seasteadingul este aceea ca e foarte greu in ziua de astazi sa pornesti un nou stat, o noua tara. De fapt, aproape imposibil. Ce poti face este sa castigi alegeri, sa pornesti o revolutie sau sa rastorni guvernul. Miscarea seasteading propune ca aceste experimente cu forme de guvernare se pot face pe platforme plutitoare inafara oricaror ape teritoriale. La peste 14 km de tarmul oricarei tari esti in apele international, unde poti avea, in mare parte, autonomie.

Ideea este ca vor exista un numar de platforme oceanice, de preferinta cat mai multe , iar acestea vor concura pentru cetateni. De exemplu, o platforma cu o varianta de democratie sociala, poate concura cu o platforma cu o democratie ceva mai capitalista. Iar persoanele care prefera un sistem sau altul pot foarte usor sa isi transfere locuinta (modulara) de pe o platforma pe alta.

Aceasta competitie intre guverne va conduce la noi tipuri de guvernare care nu pot fi experimentate pe scara larga in ziua de astazi deoarece fiecare tara este fie prea mare, fie nu are interes in a schimba radical modul de guvernare.

BusinessAge: Nu va fi dificila preluarea modelului de guvernare experimentat pe platforma si aplicarea lui la un numar exponential mai mare de persoane?
Dan Dascalescu: Asta poate fi o lectie pe care o vom invata intre timp. Pur si simplu se poate dovedi ca guvernul nu este scalabil la dimensiuni mai mari de 10.000 de oameni, de exemplu. Sau putem descoperi ca daca am aplica tehnologii moderne la guvernare (de exemplu crowdsourcing sau prediction markets), se poate crea un stat de success cu un numar mult mai mare de cetateni.

Cred ca in 10-15 ani vom avea cel putin 5 orase plutitoare
 
BusinessAge: Aceasta idee pare la prima vedere sa apartina unui viitor ceva mai indepartat. Cat de departe suntem in realitate de punerea in practica a conceptului de seasteading?

Dan Dascalescu: Blueseed este primul exemplu de seasteading. Problema principala este ca platformele oceanice au un cost relativ mare de intretinere. Oceanul este un mediu mult mai coroziv decat terenul continental si ai nevoie de un model de afaceri care sa genereze un profit semnificativ pentru a acoperi costurile de intretinere ale platformei. Blueseed este primul model de seasteading cu model de afaceri profitabil.

Sunt si alte modele care sunt in curs de dezvoltare in momentul de fata. De exemplu, in Singapore se lucreaza la un seastead in jurul acvaculturii. Un alt proiect seasteading studiaza generarea de combustibil din alge. Alte modele de afaceri care se bazeaza pe ocean propun exploatarea energiei valurilor etc.

Cat de departe sunt orasele plutitoare? Cred ca in 10-15 ani vom avea cel putin 5 asemenea orase. Si sunt diversi factori care accelereaza aceasta predictie. Unul este ca o multime de nave de croaziera devin accesibile - sunt fie prea mici, fie inadecvate pentru a servi ca nave de croaziera. In cazul nostru vom inchiria o nava de croaziera care acum este folosita in Mediterana, dar isi va termina serviciul in primavara anului viitor. Multe asemenea nave vor deveni disponibile in anii care urmeaza, iar calitatea lor va creste odata cu modernizarea tehnologiilor folosite in constructia lor.

Un alt factor este accesul la Internet via satelit, al carui latenta (0.5 secunde acum) va scadea semnificativ. Un nou sistem va fi lansat la sfarsitul anului acesta (O3b), care permite o viteza de ordinul gigabitilor pe secunda cu o latenta comparabila cu o linie DSL (150 milisecunde).

De asemenea, vopselele speciale pe baza de nanotehnologie care previn in mare masura coroziunea, energie eoliana si pe baza de valuri, devin din ce in ce mai accesibile, iar tehnologiile se maturizeaza.

Aceste tehnologii se dezvolta concurent si vor va atinge stadiul de maturitate, colaborand la crearea acestor orase plutitoare destul de curand.

“Dascalescule, programarea este doar butonare. Nu ma intereseaza ca esti bun la programare”

BusinessAge: Cum a ajuns un galatean in Silicon Valley?

Dan Dascalescu: Prin Belgia.

Acum vorbind serios, sunt de profesie dezvoltator software si am studiat in Galati la Facultatea de Nave si Inginerie Electrica a Universitatii Dunarea de Jos (pentru ca in 1998 era facultatea cu cel mai avansat curriculum de informatica), insa partea de inginerie electrica mi-a fost total inutila.

Inca din liceu am fost foarte pasionat de programare. Am mers in fiecare an la Olimpiada Nationala de Informatica, dupa care am incercat sa studiez programare in facultate, iar in 2003 am avut o oferta de lucru in Belgia, in comunicatii satelit. Am lucrat acolo aproximativ un an. In Belgia insa se vorbeste limba flamanda, care nu s-a prins de mine, iar cultura si oportunitatile in domeniul informaticii nu sunt comparabile cu Silicon Valley.

La sfarsitul lui 2004 am avut o oferta de a lucra in Silicon Valley, in localizare (traducerea de material tehnic, site-uri web si aplicatii software). Am avut aceasta oferta pentru ca aveam o combinatie de competente relativ unica: programator, in acelasi timp traducator - am tradus doua carti pentru Editura Teora, ambele despre comunicatii si aplicatii Internet.

Dupa doi ani la compania de localizare, am plecat la Yahoo!, unde am lucrat 4 ani. Dar 4 ani in Silicon Valley sunt cam multi pentru a sta in aceeasi companie. Am inceput sa simt ca devenisem o rotita in angrenaj, Yahoo fiind la vremea respectiva o companie de 13.000 de oameni care nu incuraja in mod deosebit inovatia (spre deosebire de Google, care incurajeaza inginerii software sa dedice o zi pe saptamana proiectelor personale care pot fi adoptate eventual de companie). In 2011, cand Yahoo! a inceput sa faca disponibilizari, m-am oferit voluntar, dupa care am petrecut cateva luni ca ambasador pentru seasteading, studiind biologie moleculara si nanotehnologie, si pornind o comunitate pentru studiul corelatiilor dintre diverse input-uri din viata de zi cu zi a unei persoane, si performanta in diverse domenii – de exemplu, cum este influentata calitatea somnului de catre suplimentele Melatonina si Vitamina D, sau care sunt alimentele care contribuie cel mai mult la performanta intelectuala.

In primavara lui 2011 am devenit din ce in ce mai angrenat in seasteading si impreuna cu doi parteneri americani am decis sa desprindem un spin-off din seasteading – ca o corporatie for profit pentru a putea obtine investitii.

BusinessAge: Cat e de facil consideri ca este pentru tinerii din ziua de azi sa isi gaseasca oportunitati in strainatate?
Dan Dascalescu: Mult mai usor decat cu cativa ani in urma. Si ca sa iti dau un exemplu, cand eram in facultate aveam un profesor caruia nu ii voi mentiona numele, care mi-a spus o data “Dascalescule, programarea este doar butonare. Nu ma intereseaza ca esti bun la programare”. Nu am avut din partea facultatii nici un fel de sprijin in a porni un start-up sau de a studia tehnologii de ultima ora. Am invatat singur ce era ultima ora pe atunci.

In momentul de fata, este foarte usor sa fii la curent cu ultimele tehnologii – sunt o multime de cursuri gratuite online, de foarte buna calitate, pe site-uri gen Khan Academy, Coursera, MIT OpenCourseWare sau Udacity. Sunt o multime de initiative gen Start-up Weekend sau Venture Connect – care conecteaza antreprenorii cu mentori si investitori. Antreprenoriatul devine din ce in ce mai acceptabil ca o alegere in cariera in Romania. Daca eu deveneam antreprenor acum 9 ani, mi s-ar fi spus, “Du-te si cauta-ti o slujba normala”.

E mult mai usor pentru studentii de astazi sa isi urmeze visul si sa materializeze o idee pe care o au, in mod special pentru domeniul software. Miscarea open source a dat nastere multor platforme si componente gratuite si performante: baze de date, sisteme the management al site-urilor web, elemente de design, e-commerce, integrare cu retele sociale etc. Majoritatea serviciilor gen cloud hosting, customer support, CRM sau project management sunt gratuite pentru companiile mici. Concurenta e mare, dar asta nu face decat sa demonstreze existenta unei piete. Iar un an de antreprenoriat intens, combinat cu o personalitate autodidacta si achizitionarea de cunostinte exact cand si unde este nevoie - valoreaza cat patru ani de studii economice. Pentru autodidactii cu spirit de initativa, am un sfat simplu: “La drum!”

About Author

Business Age
Business Age este centrul de resurse pentru sectorul business care oferă cititorilor informaţii din domenii precum marketing, mărci comunitare, PR şi publicitate, juridic, educaţie financiară, economie, antreprenoriat, afaceri online şi achiziţii publice.
ad-test-3