ad-test-0
ad-test-2

Cum scrii un articol care să-ţi aducă o bună reputație? 8 sfaturi practice și 5 strategii de conținut

Acest articol este desprins din practică. El se adresează, în principal, trainerilor și viitorilor traineri care vor să-și valorifice potențialul la maxim. Am oferit aceste instrumente gândindu-mă la traineri, însă cred că oricine, care este interesat de buna reputație, poate apela la scrierea de articole pentru maximizarea rezultatelor. Articolele bune pot reprezenta un diferențiator redutabil și, dacă veți privi la cei care și-au câștigat un renume, veți observa că toți, absolut toți, dincolo de a ţine cursuri sau seminarii, scriu. Scriu articole și cărți care i-au făcut celebri.

Din experienţa de câţiva ani de scris, am tras câteva concluzii despre punctele cheie care ar trebui urmărite atunci când scriem un articol ce se va publica pe traininguri.ro. Un articol bun atinge imediat 4 obiective:

1.    Contribuie la buna reputație a trainerului;
2.    Atrage clienţi pentru cursurile pe care le susţine;
3.    Fidelizează cititorii site-ului (îi determină să revină);
4.    Ajută site-ul în motoarele de căutare;
5.    Devine o sursă de încredere pentru potenţialii cursanţi care dau o căutare să afle cine este trainerul înainte de a se înscrie.

Pentru explicarea Sfaturilor, dar mai ales a celor 5 strategii, voi veni cu nenumărate exemple menite să clarifice astfel încât, atunci când te vei așeza la calculator, să-ți vină mult mai ușor decât până acum.

Sfatul 1 – Pune-te în pielea celui care citește articolul
Tentaţia este de a scrie despre ce ştii mai bine, însă, atunci când îl scrii, trebuie să te pui în situația celui care-l citeşte. Ce vrea el să afle? De ce-ar citi articolul? Ce-i spui nou? Ce-i spui diferit? Cititorii sunt bombardaţi zilnic de calitate, astfel că, în primul rând, trebui să te gândeşti: ce valoare dau eu cititorului care va citi acest articol?

Sfatul 2 – Introducere, cuprins şi încheiere
Da, ştiu, poate că sună pueril, însă majoritatea articolelor pe care le primim de la traineri nu au această structură. Nu spun că nu pot fi inventate şi alte tipuri de structuri, însă, atât timp cât sunt inteligibile, nu am nimic împotrivă. În primele două fraze, în afară de faptul că trebuie să-i captezi atenţia să citească articolul, trebuie totuşi să-i dai câteva indicii despre ce conţine artiolul. Altfel nu vei reuşi să-i focalizezi şi vor închide articolul cel mai probabil. Conţinut este ceea ce ai de oferit şi are legatură cu sfaturile anterioare, iar încheierea trebuie să fie una clară, precisă; totuşi, nu o banalitate. Încheierea trebuie să fie o concluzie a celor scrise.

Sfatul 3 – Ramâi la un subiect
Primesc articole care atacă simultan două-trei subiecte, nu lămuresc niciunul şi, mai mult, nici nu este clară legătura între subiecte. Mi se întâmplă şi mie uneori, atunci când nu-mi este clar despre ce vorbesc. Scriu, dar lucrurile nu se leagă. Practic, trebuie să rămâi focalizat pe o idee, oricare ar fi această idee.

Sfatul 4 – Decide abordarea strategică articolului și implementeaz-o.
Aici ai mai multe variante. Lista nu este finală, totuși puteţi alege ca sursă de inspiraţie oricare dintre strategiile de mai jos. Dacă nu ai o strategie, rişti să scrii un articol în care nu spui nimic.

Aşadar, stategiile pe care eu le-am experimentat și am văzut că funcționează sunt următoarele:

•    Strategia 1 – Articole de tip listă

Această strategie este una foarte folosită, în special, de bloggeri. Cifrele atrag, iar acest tip de articole are menirea de a structura un coţinut foarte vast şi de a aduce o privire sintetică asupra unei situaţii, probleme, abordări. Acest tip de articole este gustat mai ales de către cei care sunt grăbiți. Ofer şi câteva exemple. Nu sunt perfect, însă vă puteţi face o idee:

Strategia este simplă. Prin titlu îi faci curioşi şi-ţi dai toată silinţa să prezinţi o listă explicată, în principiu care să nu fie banală. Sau măcar să încerci să oferi explicaţii deştepte (eventual cifre, date) care să dea consistenţă fiecărui punct din listă cu scopul de a-l pune pe gânduri, de a-i aduce în atenţie lucruri la care nu se gândise, poate fi chiar ceva contraintuitiv la un moment dat. La o scurtă căutare pe internet, vezi că nu inventez roata. De exemplu, unul aici destul de uşurel.

•    Strategia 2 – Articole de tipul “Cum să?”

Şi acest tip de articole este la mare căutare, în sensul în care este un articol la care vii cu o soluţie pentru o posibilă problemă. Iar oamenii când au problemă, caută soluții de tipul “cum să“. Aceste articole sunt acele reţete pe care le tot cer cusanţii în cadrul trainingului. Acesta este un articol pragmatic care îţi construieşte reputaţia de expert în domeniu - dacă vii cu soluţii. Oamenii caută mult “cum să“, s-au înfiinţat site-uri care publică numai acest gen de articole. Piața din România este destul de neacoperită în sensul în care mulți trainer îşi dau mult cu părerea fără să vină cu soluții concrete. În acest articol îi oferim o unealtă clară, o strategie, în principiu ceva aplicabil a doua zi. Personal cred că, pentru orice trainer, este un “must“ să scrie asemenea articole. Sunt consistente, de durată, citite şi generează apoi acţiuni ulterioare cum ar fi încrierile la cursuri. Şi aici vin cu câteva exemple:

Lista poate continua. Recunosc, este un topic dificil în sensul că titlul lansează promisiunea unei soluţii. Eu fac pe cât posbil să vin cu soluţia. Poate nu-mi iese de fiecare dată, însă acesta nu este un motiv să mă opresc din încercarea de a deveni mai bun. După asemenea articole primesc multe e-mail-uri de mulţumire sau aşa decid unii clienţi să sune la Extreme să spună că vrea un curs cu mine fără să mă fi văzut la vreun curs).

•    Strategia 3 – Propune o abordare diferită

Strategia 3 este şi ea una interesantă. Aici, în principiu, ar trebui să vii cu ceva contraintuitiv sau care te dezorientează puţin la prima vedere. Nu sunt foarte bun la asta, Bruno Medicina este mult mai bun. Esența ar presupune că tu contești ceva ce, aparent, acceptă foarte multă lume fără să pună la îndoială. Acest tip de articol are menirea de a-l face pe cititor curios și intrigat în același timp. Aşadar, vin cu exemplele:

În esență, observați că nu se inventează apa caldă, ci doar se pun în discuție anumite elemente într-un mod ușor diferit.

•    Strategia 4 – Întră în profunzime (articole de adâncime)

Acest tip de strategie este o combinaţie a celor de mai sus, fără a fi, totuși, specific, una dintre ele. Aici intri pe un detaliu, pe un studiu de caz, pe o analiză. Atragi atenția asupra unor aspecte care sunt trecute cu vederea. În acest caz, mergi mai departe de nivelul general al unei liste, intri în profunzime şi aduci valoare adăugată folosind exemple, studii de caz, povești, metafore. Aceasta este, din nou, o strategie care-ți consolidează reputația pe un anumit domeniu pentru că aduci în discuţie elemente care scapă la prima vedere sau nu sunt vizibile decât după o sondare în profunzime. Subiectul la prima vedere poate să fie banal, însă, în profunzime, oferă valoare cititorului. Şi vin cu exemplele:

•    Strategia 5 – Articole care inspiră

Acest tip de articole, de regulă, nu aduc un conţinut nou. Aici miza este felul cum spui ce ai de spus. Este vorba despre ideile simple comunicate într-un mod cu totul original. Acest tip de articol nu se pretează pentru subiecte hard, ci, mai degrabă, pe subiectele soft. Brian Tracy spunea aşa: “Oamenii se plâng că îşi pierd motivația, însă motivația este asemenea dușului zilnic - ar trebui făcut în fiecare zi” : ) Acesta este motivul pentru care oamenii au nevoie de inspiraţie, ceva care să-i facă să tresară, să mediteze, să fie mai atenţi sau, pur și simplu, să treacă la acțiune și să elimine fricile. Din nou, cu exemple pentru a mă face înțeles:

Sfatul 5 – Ferește-te de abordările redundante care, de obicei, răspund la întrebarea “Ce este?”

Foarte rare sunt articolele de succes care răspund la întrebarea ce este ceva. Adică ce este charisma? Sau ce este emaptia? Acestea sunt articole ultrasoft care, de obicei, se rezumă la definiţia din dex în mai multe cuvinte. Oamenii, de obicei, sunt interesaţi prea puţin de o descriere detaliată a ceea ce este emaptia, ei vor mai degrabă să le oferi, de exemplu, 10 căi prin care ei îşi pot dezvolta empatia! Abia atunci devii interesant, util și oferi valoare cititorului.
La fel, oamenii sunt prea puţin interesaţi de ce este negocierea. Ei sunt mai degrabă interesaţi de ce strategii să aplice pentru a avea rezultate. Ce greşeli fac? Ce strategii sunt câştigătoare? Învață-i șmecherii în cazul în care știi. Ei bine, acum, dacă nu știi, ar trebui să te întorci în teren, să mai practici, să mai studiezi și apoi apucă-te de scris. Înseamnă că nu ești încă un expert. Folosește una dintre cele 5 strategii de mai sus, nu râmâne la suprafața unei definiții. Revin la sfatul 1 – "Pune-te în pielea cititorului!" Tu ai fi interesat să-ți citești articolul, l-ai trimite altor prieteni, ai avea ce să schimbi a doua zi?
 

Sfatul 6 – Ridică miza articolului

Probabil ai citit multe articole și la final ţi-ai zis in gând: Așa, și? Cu alte cuvinte nu ți-a spus nimic, nu ți-a comunicat nimic, ti-a prezentat trei generalități. Orice articol ar trebui să aibă o miză, un punct central, ceva deosebit. Dacă ar fi mai ușor de înțeles, pune-ți întrebarea: după ce-l citește, articolul tău va face ceva diferit? Ei bine, dacă nu face nimic diferit, dacă nu schimbă ceva (sau măcar ca și intenție) înseamnă că nu ai oferit valoare. Miza ar fi ca cititorul tău, după ce citește, să-și pună noi întrebări, să reflecteze, să aibă ce aplica, altfel articolul este inutil, ți-ai pierdut timpul scriindu-l, însă, mai grav, ai irosit timpul cititorului care a crezut că-i spui ceva care să-l ajute într-un fel sau altul.
 

Sfatul 7 – Dă articolului consistență și lejeritate în același timp

Dincolo de strategiile pe care le-am explicat mai sus este aproape imperios necesar să mai ţii cont de câteva aspecte importante. Ţine, așadar, cont de următoarele lucruri:
•    De mici am învățat, văzând cum se face, din exemple, apoi ne-am apucat și am făcut din nou. Exemplele îți luminează articolul. Folosește-le ori de câte ori poți. Ele permit clarificare şi dau o lejeritate articolului. Am observat că unele dintre articolele mele apreciate aproape nu conţin nimic teoretic, ci exemple, exemple. Așa am procedat şi cu cartea mea, Biblia Negociatorului, şi cititorii au apreciat pe deplin acest lucru. Un exemplu găsiţi aici. Vedeţi cum exemplele dau valaore articolului şi-l fac inteligibil. Fără exemple, probabil ar fi fost total inutil.  Dacă nu poți da exemple, spune o poveste, de preferat una adevărată. Știu că probabil ai văzut doar o parte dintre articolele la care am făcut trimitere ca exemplu, însă dacă ai avut un dubiu asupra unui lucru, ai avut unde să dai clic, să vezi un exemplu şi, chiar dacă te-ai uitat în diagonală, sper că ai înțeles ideea.
•    Consistență îi poți da utilizând cifre, date, studii, cercetări care demonstrează, autori celebri etc. (este simplu, nu mai intru în detalii).
 

Sfatul 8 – Oferă autenticitate articolului. Dar cum anume?

Aici avem un punct sensibil. Circulă un banc cu un trainer pe internet pe care o să-l redau mai jos pentru a fi mai clar.
Un trainer stătea singur  abătut la flipchart și-și pregătea o sesiune de a doua zi. Intră un coleg de-al lui (tot trainer) şi-l întreabă:
-          Ce ai pățit, ce s-a întmplat?
-          Uite nu înţeleg A, B şi C... (etc.)
-          Stai că-ți explic eu, sări în ajutorul lui colegul său
-          Uh… n-am nevoie, de explicat știu și eu să explic, dar de înțeles tot nu înțeleg.
: )

Aşadar, este mare pericolul să explicați bine un subiect, dar în realitate să nu-l înțelegeți. Sau se poate întâmpla să fiți într-o situație mai fericită decât trainerul de mai sus și să știți să explicați, dar cu toate astea, articolul să nu poată fi unul autentic din simplul motiv că vorbiți din cărți.
Autenticitatea apare atunci când te ajuți de cărți doar ca să explici mai bine, însă trebuie ca tu să fi trecut prin situația respectivă. Să fi văzut ce merge, ce nu merge, să-i fi văzut punctele forte și slabe. Ești autentic când poți să te așezi la masa de scris și să poți scrie din practică. Nu înseamnă că nu poți aduce concepte teoretice în dicuție, ci doar că ai trăit ceea ce scrii, ai trecut prin acel proces sau acele soluții. Atunci articolul tău se luminează și oferi valoarea de care am tot vorbit. Nu vreau să insist sau să dau exemple cu nemiluita pentru că aici avem de-a face cu o chestiune de bun simț pe care cititorii o vor simți imediat.
Așadar, în concluzie. ai la dispoziție 5 strategii generale de abordare și 8 sfaturi pe care le poți urmări și aplica. Nu am pretenția că este o abordare completă. Poți completa cu experiența ta, eu am extras aceste lucruri din practică. În același timp țin să precizez că acest articol se adresează acelor persoane care au ceva de oferit, dar nu au identificat o formă atractivă în care să expună. Acest articol consider că nu este de ajutor dacă vrei să-ți faci o faimă de expert peste noapte fără să existe autenticitate la mijloc.
Este un proces care începe la un moment dat și nu se termină niciodată. Atunci când ești într-o meserie (mai ales una care are legătură cu educația), partea de a scrie și a o face bine devine un imperativ, altfel riști să ți se risipească potențialul pentru că nu ai reușit să-ți construiești o bună reputație de expert în domeniul respectiv. Practica, în ceea ce privește persoana mea, mi-a dovedit-o. La fel, am văzut că este valabil și în ceea ce privește întreagă echipă de traineri a Extreme Training.
Încă ceva, dacă ești blogger, sfaturile de mai sus te-ar putea ajuta, însă când vine vorba de trafic, de SEO , blogging sau social media sunt multe alte instrumente care te pot ajuta, și aici îi las să vorbească pe exerții care știu să facă acest lucru mult mai bine decât mine.
Poți să salvezi acest articol, să te mai uiți și altă dată pe el. Pare un articol simplu, însă, conform statisticilor, vei uita aproximativ 80%, astfel că este bine să-ți amintești de el că există și să te uiți din nou pe el atunci când te apuci de scris.
Dacă consideri că acest articol ţi-a adus valoare, împărtășește-l mai departe folosind instrumentele de social media sau îl poți trimite şi acelor persoane despre care tu știi că au potențial și stii că acest articol i-ar ajuta să se șlefuiască frumos.
Aceast articol trebuie să fie pe o pagină A4 destinat exclusiv trainerilor cu care lucrez, însă filosofia mea de viață este  pro-sharing. Secretomania nu ma caracterizează :).
La cât mai multe articole reușite!
Marian Rujoiu
Manager Extreme Training
www.marian-rujoiu.ro
www.traininguri.ro

About Author

Extreme Training's picture
Extreme Training
Impartasim o viziune a viitorului, a inovatiei, a (auto)cunoasterii si a perfectionarii. Credem cu tarie ca perfectiunea nu are limita superioara, se poate invata in fiecare zi un lucru nou si poti experimenta continuu. Fiecare training reprezinta pentru noi si pentru clientii nostri un diamant neslefuit. Rolul nostru este de a-l slefui si de a-l face stralucitor.http://www.traininguri.ro/
ad-test-3