ad-test-0
ad-test-2

Angajarea salariatilor straini in Romania

Raporturile comerciale internationale, din ce in ce mai frecvente in contextul globalizarii, au impus o deschidere a campului muncii si o flexibilitate mai mare a legislatiei in acest domeniu,

Romania se supune reglementarilor stabilite la nivelul Uniunii Europene in ceea ce priveste incadrarea in munca a cetatenilor europeni.

In ceea ce priveste incadrarea in munca a cetatenilor straini vor fi aplicabile prevederile Ordonantei nr. 25 din 26 august 2014 privind incadrarea in munca si detasarea strainilor pe teritoriul Romaniei si pentru modificarea si completarea unor acte normative privind regimul strainilor in Romania. Acest act normativ a abrogat OUG nr. 56/2007 privind incadrarea in munca si detasarea strainilor pe teritoriul Romaniei.

Conform art. 2 lit. a) din OUG 56/2007  notiune de “strain” era defintita ca persoana care nu are cetatenia romana, cetatenia unui alt stat membru al Uniunii Europene sau al Spatiului Economic European ori cetatenia Confederatiei Elvetiene.

OG 25/2014 a ales ca, in locul unei definitii clasice, sa ilustreze in mod exhaustiv cazurile in care nu va fi necesara obtinerea unui aviz de angajare, astfel incat, pe cale de interpretare, orice situatie care nu se incadreaza in lista prevazuta la art. 3 alin. (2) din OG 25/2014, va impune obtinerea de catre angajator a unui aviz de angajare pentru salariatul sau strain.

Mentionam faptul ca OG 25/2014 utilizeaza termeni si expresii avand semnificatia prevazuta in cuprinsul Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 194/2002 privind regimul strainilor in Romania, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, precum si in cuprinsul Codului muncii.

Principiile de baza ale acestor acte normative sunt similare:

Angajatul are indatorirea de a obtine un drept de sedere legale pe teritoriul Romaniei;

Angajatorul are indatorirea de a obtine un aviz de angajare pentru salariatul strain ce beneficiaza de un drept de sedere legala.

Avizul de angajare, astfel cum a fost redenumita autorizatia de munca conform OG 25/2014, se obtine in baza unei cereri depusa de catre angajator la Inspectoratul General pentru Imigrari (in continuare denumit “IGI”), care este autoritatea competenta in acest domeniu. Cererea va fi insotita, conform art. 5 alin. (1) din OG 25/2014, de urmatoarele acte:

a)copia documentului de trecere a frontierei, valabil, al strainului pe care intentioneaza sa il incadreze in munca si, dupa caz, copia permisului de sedere temporara in Romania al acestuia;

b)doua fotografii tip 3/4 ale strainului;

c)declaratia pe propria raspundere a strainului ca este apt din punct de vedere medical pentru a fi incadrat in munca si ca are cunostinte minime de limba romana;

d)fisa postului pentru locul de munca vacant;

e)documentele care fac dovada indeplinirii conditiilor generale prevazute la art. 4 alin. (2) lit. a)-c);

f)documentele care fac dovada indeplinirii conditiilor speciale prevazute de prezenta ordonanta in functie de tipul de lucrator.

Angajatorul persoana fizica trebuie sa depuna si copia actului sau de identitate.

Obtinerea si detinerea acestui aviz de munca este esential pentru desfasurarea in mod legal a raporturilor de munca. Incalcarea acestor prevederi imperative reprezinta contraventie si se sanctioneaza, conform art. 36 din OG 25/2014:

(1)Primirea la munca a pana la 5 straini fara drept de munca pe teritoriul Romaniei constituie contraventia prevazuta la art. 260 alin. (1) lit. e) din Codul muncii.

(2)In cazul in care contraventia prevazuta la alin. (1) priveste primirea la munca a unor straini cu sedere ilegala pe teritoriul Romaniei, se poate aplica si una sau mai multe dintre urmatoarele sanctiuni contraventionale complementare:

a)pierderea totala ori partiala a dreptului angajatorului/beneficiarului prestarii de servicii de a beneficia de prestatii, ajutoare ori subventii publice, inclusiv fonduri ale Uniunii Europene gestionate de autoritatile romane, pentru o perioada de pana la 5 ani;

b)interzicerea dreptului angajatorului/beneficiarului prestarii de servicii de a participa la atribuirea unui contract de achizitii publice pentru o perioada de pana la 5 ani;

c)recuperarea integrala sau partiala a prestatiilor, ajutoarelor ori subventiilor publice, inclusiv a fondurilor Uniunii Europene gestionate de autoritatile romane, atribuite angajatorului/beneficiarului prestarii de servicii pe o perioada de pana la 12 luni inainte de constatarea faptei;

d)inchiderea temporara sau definitiva a punctului ori a punctelor de lucru in care s-a savarsit contraventia sau retragerea temporara ori definitiva a licentei de desfasurare a activitatii profesionale in cauza, daca acest lucru este justificat de gravitatea incalcarii.

Constatarea contraventiilor si aplicarea sanctiunilor mai sus mentionate se fac de catre lucratorii Inspectoratului General pentru Imigrari si de catre inspectorii de munca din cadrul inspectoratelr teritoriale de munca.

In practica, astfel de nereguli sunt constatate cel mai adesea in urma controalelor inopinate ale acestor autoritati. Acestea pot intra in sediile sociale si in punctele de lucru ale agentilor economici si pot solicita dosarele fiecarui salariat, dosar care in cazul salariatilor straini va trebui sa contina si avizul de angajare.

Nu puteti permite inceperea activitatii unui salariat strain, nici chiar sub forme preliminare (training, predarea si instruirea asupra mijloacelor tehnice, etc.) pana cand acest aviz de angajare nu este eliberat si efectiv atasat dosarului salariatului respectiv.

Subliniem faptul ca sanctiunile aplicate in baza OG 25/2014 au consecinte mult mai grave asupra activitatii angajatorului avand in vedere prevederi precum art. 2 alin. (2) lit d). Astfel, angajatorul la randul sau trebuie sa indeplineasca unele conditii pentru a putea incadra in munca salariati straini, respectiv acesta nu trebuie sa fi fost sanctionat potrivit art. 36 alin. (1) din OG 25/2014, art. 260 alin. (1) lit. e) din Codul muncii sau potrivit art. 9 alin. (1) lit. a) din Hotararea Guvernului nr. 500/2011 privind registrul general de evidenta a salariatilor, cu modificarile ulterioare, in ultimii 3 ani anteriori depunerii cererii.

Legiuitorul roman a avut in vedere la stabilirea acestei “incapacitati speciale” a angajatorului si faptele acestuia savarsite sub imperiul vechii reglementari a OUG 56/2007. In acest sens, art. 40 alin. (4) din OG 25/2014 prevede dupa cum urmeaza: “Conditiile generale prevazute la art. 4 alin. (2) lit. d) si la art. 21 alin. (1) lit. d) nu sunt indeplinite daca angajatorul, respectiv beneficiarul prestarii de servicii a fost sanctionat potrivit art. 26 lit. a) sau b) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 56/2007, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 134/2008, cu modificarile si completarile ulterioare, in ultimii 3 ani anteriori depunerii cererii”. 

Astfel, daca intr-o perioada de 3 ani anterioara depunerii unei cereri de emitere a avizului de angajare, angajatorul a fost sanctionat pentru primirea la munca a unui strain fara autorizatie de munca sau permis de sedere in scop de munca sau pentru ca a mentinut un strain in munca dupa expirarea autorizatiei de munca sau a permisului de sedere in scop de munca, cererea acestuia va fi respinsa.

Angajatorul in cauza va trebui sa astepte trecerea celor 3 ani pentru a fi indreptatit sa beneficieze de munca salariatilor straini.

Pentru a concluziona, observam faptul ca ambele parti ale raportului de munca poarta responsabilitatea asupra incheierii si desfasurarii corecte a unui contract individual de munca incheiat intre un angajator roman si un angajat strain, raspunzator in fata autoritatilor nationale fiind insa in final angajatorul. Daca toate prevederile legale vor fi respectate, un astfel de raport de munca poate deveni un real beneficiu nu numai pentru parti, dar si pentru raporturile economice si sociale ale tarilor de care aceste parti apartin.

Av. Andreea Tigau, SCAGrecu si Asociatii

About Author

SCA Grecu si Asociatii
Echipa de avocati cu experienta, dedicati si pasionati.
ad-test-3